Hej!
kolla här http://www.segelflygetkarlstad.se/meny.asp
Jag är webmaster för dennna sida och jag blir tokig över ett problem. Det är ett konstigt radavstånd vid länken Segelflygklubbar I Sverige. I sverige ska stå under Segelflygklubbar fast det blir för stort radavstånd.
Här är koden. Någon som vet vad som är fel?
I FireFox så blir det ingen förstort radavstånd men i IE blir det så.
<table style="border:0px; margin-left:3px;" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td valign="top" width="10">
<font style="font-family:verdana; color:#000000 ;font-size:10px;">
»
</font>
</td>
<td>
<a href="http://www.segelflyget.se/soaringclubs.html" title="Segelflygklubbar i Sverige">Segelflygklubbar <br style="line-height: 2 px;">
i Sverige</a>
</td>
</tr>
</table>
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg komme rinte in på sidan..
Ta bort
<br style="line-height: 2 px;">
så ska det nog hjälpa.
Det fungerar inte endå m_soderlund :(
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Det beror på att du har ett mellanslag före länken och ett mellanslag efter länken (radbrytningarna) som du inte har satt teckenstorlek på. Ifall du lägger hela td-taggen och dess innehåll på samma rad så ska det försvinna.
Det försvann när jag satte
<font style="font-family:verdana; color:#000000 ;font-size:10px;">
framför. Men vad hjälper den, den ändrar ju ingen storlek på länken?
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Varför skulle fontstorleken ändras?
Du skriver 10px, och det har du dessutom i css för <a>.
Varför vill du ändra, det är ju rätt nu.
Fast, jag hade tagit bort den kodsnutten du lagt till, och packat ihop texten så du blir av med mellanslagen, precis som Guffa skriver.
Det fel du hade är väldigt vanligt även på större webbplatser.
Bonusinfo:
"Vart" är en riktning, du menar säkert "var åskar det".
Altså, <font> taggen hjälper till att trycka ihop texten?
Ja, har du ingen font (eller style eller liknande) får du default-storlek på mellanslag, och de är 12px (ca, som H3?).
Det gäller givetvis även för text, men då ser man felen enklare, och åtgärdar det.
Ok. Tackså mycket för hjälpen alla :e
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Nu verkar det funka! Eller hur?
Men... får man påpeka att det heter: "VAR åskar det?" :OO
Jepp nu fungerar det! :e Det hetter kanske Var åskar det, med jag tycker vart åskar det fungerar med. Jag kan ju säga att jag inte är bra på grammatik som säkert många redan har märkt §e
OT: men det är viktigt!
Vart/var är inte grammatik, det är ordförståelse.
OM man vet att något är fel, ska man inte fortsätta sprida felaktigheten. Det som är falskt kan snabbt bli sant.
I norra delarna av vårt långa land säger man "vart" när det borde vara "var", tex "Vart har du varit idag?".
Men, det hela är väldigt enkelt:
Man kan skriva precis vad man vill, så länge man vet att mottagaren förstår vad man menar.
Ok. Jag ska ändra till Var, jag tycker ju att det ska vara rätt efter svenskans skriv regler.
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Sjuk syster!!
Sär skrivning!!
Skriv regler!
Vilka regler vill du att jag ska skriva?
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg
J.N. skrev:
HEJ!
I norra delarna av vårt långa land säger man "vart" när det borde vara "var", tex "Vart har du varit idag?".
Med tanke på hur många som skriver "vart" istället för "var" så verkar det inte alls begränsat till de norra delarna av landet...
Ifall man tittar på dialekter från norra delarna av sverige så skiljer sig uttalet ganska mycket över huvud taget, så jag tror inte att den huvudsakliga orsaken står att finna där. Exempel:
På jamska:
Vort ha du vö ida?
Jag är inte så slängd i pitemål, men jag tror att det blir ungefär:
Vars ha du varri ida?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Vars nögerst har du vare?
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg På Stockholmska:
Vafanharuvarit? :)
Alltså, VART är väl helt OK när man snackar. I vissa dialekter säger man ju så. Skrivspråk: VAR!
Har lagt märke till att det där med VART dyker upp både här och där på websidor...
Huvudsaken är väl som sagt att man förstår vad som menas - det håller jag med om helt och fullt! Men..
Vill man skapa en seriös sida ska man nog hålla sig till korrekt svenska i skrift. Annars verker det som om hela sidan är lite sisådär... :l
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg