CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg om man går in på http://217.28.195.189/ klickar på bilder, sen på albumet "Bilder från nätet - Roliga bilder" så funkar det fint i IE, men i FF blir det ingen scroll neråt för tumnaglarna, varför inte det? använder denna kod:
overflow: auto;
tack!
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Måste du använda den koden då? :)
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg det behöver jag kanske inte, men jag vill ha den effekten som den koden ger, men kom upp med ett bättre förslag så lyssnar jag noga! :)
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Re: overflow funkar inte i FF?
Calevan skrev:
men i FF blir det ingen scroll neråt för tumnaglarna, varför inte det?
När jag kollar så blir det en vertikal rullningslist.
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg Re: Re: overflow funkar inte i FF?
Guffa skrev:
Calevan skrev:
men i FF blir det ingen scroll neråt för tumnaglarna, varför inte det?
När jag kollar så blir det en vertikal rullningslist.
det beror tydligen lite på vilket album man öppnar ifall man får det eller inte, men även då jag fick det så ligger den ju fel, höjden på rutan man scrollar i ska ju bara vara en skärmhög, kolla i IE så ser du hur jag menar.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Njae - det beror nog mer på om man har bilderna cacheade eller ej - för går man in för första gången så finns det en vertikal rulningslist, men refreshar man sidan försvinner den (i FF alltså).
Men jag undrar om fenomenet inte kan bero på att du har en lite malplacerad <BODY>-tagg i just den div-taggen som du har problem med...
<div class="menyruta2">
<BODY><script language="javascript">
MSIE har världens bästa felhantering - och sväljer i princip precis vadsomhelst i kodväg... men vill man få en sida att fungera i alla webbläsare, bör man nog börja med att försöka få sin kod att klara en validering ;)
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg
jarvklo skrev:
MSIE har världens bästa felhantering - och sväljer i princip precis vadsomhelst i kodväg...
Det är så vackert så jag nästan blir tårögd :D
Alltid hör man hur folk bara klankar ner på IE och beskyller webbläsaren för alltifrån felaktig box-model till världssvält.
Men så kommer du från ett perspektiv som många UNIX-nördar inte trodde fanns och pekar på en styrka istället för brist.
Och nä, jag försöker inte vara alltför sarkastisk.
Sorry för OT.
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg Jag har försökt använda den validatorn men får bara detta:
"I was not able to extract a character encoding labeling from any of the valid sources for such information. Without encoding information it is impossible to reliably validate the document. I'm falling back to the "UTF-8" encoding and will attempt to perform the validation, but this is likely to fail for all non-trivial documents."
förstår inte alls vad det beror på, några bra tips?
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg tog även bort den felaktiga <BODY>-taggen, men det verkar inte ha hjälpt...
martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg Om man sätter en fast höjd på .menyruta2, blir det scroll. Antagligen är det för mycket som har height:100%, så det är lite tufft att räkna ut en riktig höjd.
Sen kan du testa att validera med annan encoding här.
Varför inte bara lägga en br-tagg efter varje bildlänk?
FlashesMedlem sedan jan. 2003282 inlägg Du talar inte om vilket teckenuppsättning som gäller på sidan, charset alltså
http://www.htmlhelp.com/tools/validator/charset.html
Mvh
Jan-olov
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg tack! nu validerar alla sidor enligt w3. Dock så kvarstår ursprungsproblemet... FF vill inte sätta höjden till ett fönsters höjd utan hittar på något eget. vad kan det bero på?
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg En tabell ska normalt anpassa sig efter dess innehåll. Att den gör som den gör beror nog delvis på att du försöker ändra på detta beteende. Ifall du framgångsrikt ska lyckas med det så tror jag att du måste ge mycket klarare direktiv till webbläsaren om vad storleken ska vara på de olika elementen.
Nu har du en div-tagg med relativ storlek som ligger i en tabell med relativ storlek som ligger i en av cellerna i en tabell med relativ storlek. Är det konstigt egentligen att webbläsaren har problem att räkna ut hur stora elementen ska vara?
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg
Guffa skrev:
En tabell ska normalt anpassa sig efter dess innehåll. Att den gör som den gör beror nog delvis på att du försöker ändra på detta beteende. Ifall du framgångsrikt ska lyckas med det så tror jag att du måste ge mycket klarare direktiv till webbläsaren om vad storleken ska vara på de olika elementen.
Nu har du en div-tagg med relativ storlek som ligger i en tabell med relativ storlek som ligger i en av cellerna i en tabell med relativ storlek. Är det konstigt egentligen att webbläsaren har problem att räkna ut hur stora elementen ska vara?
det är ju det som är hela grejen, sidans höjd ska vara relativ och bero på hur stor den kan vara, dvs hur stort webläsarfönstret är för tillfället. jag känner inte till något sätt att göra det med ett statiskt värde. både opera och IE klarar att hantera det, men inte FF. så jag är faktiskt helt ställt på hur jag ska göra. du råkar inte ha något bra förslag? tack!
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Det är inget problem att ha relativ storlek på innehållet. Det gäller bara att inte förvirra webbläsaren.
Den här koden har jag testat i:
Internet Explorer 6.0
Firefox 1.0.1
Netscape 6.1
Netscape 7.2
Opera 7.54
Klassen ListContent har en absolut höjd bara för att den ska ta lite plats. Jag gjorde så istället för att skriva enorma mängder text i div-taggen.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv">
<head>
<style type="text/css">
html, body { height: 100%; margin: 0; padding: 0; }
.Main { height: 100% }
.List { width: 200px; height: 100%; overflow: auto; }
.ListContent { height: 1000px; padding: 5px; }
</style>
</head>
<body>
<div class="Main">
<div class="List">
<div class="ListContent">asdf</div>
</div>
</div>
</body>
</html>
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg hej!
jo, den koden fungerar ju fint, dock förstår jag inte riktigt hur jag ska implementera den i min kod. använder mig ju av tabeller fortfarande (ska ändra det, i framtiden) och då ser jag inte riktigt hur jag ska skriva.
tack!