webForumDet fria alternativet

Säkerhet, dropdownlist?

3 svar · 292 visningar · startad av Dannelelle

DannelelleMedlem sedan juni 200055 inlägg

Gokväll...

Undrar (som man brukar på lördagnätter) hurvida det är möjligt att manipulera värden i formulärkontroller av typen dropdownlist vid postning.
Har en rullgardinsmeny i en webbutik där man väljer betalningssätt. I värdet på varje option ligger också den avgift som varje betalningssätt har.

T.ex:
<option value="Postförskott;49">Postförskott</option>

När sedan formuläret postas tas betalningssätt och avgift rätt på för att sedan summeras på den slutliga kostnaden.

Det jag undrar är då ifall en användare kan skapa en egen beställningssida (en modifierad variant av min) och ändra avgiften (49 kronor) till kanske (-200 kronor) och sedan posta innehållet till min registrera order-sida.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Om det nu är möjligt att tricksa på det viset, ska du nog inte ta prisuppgiften från dropdownlisten överhuvudtaget. Bättre då att lagra prisuppgifterna någon annanstans, och så vet du därmed att om någon väljer "postförskott", då blir det 49 kr.

GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg

Javisst kan man göra det. Du kan aldrig lita blint på data som kommer ifrån webbläsaren, den går alltid att manipulera på olika sätt.

ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg

Skulle nog bara ha t.ex
<option value="1">Postförskott</option>
o sen i koden kontrollera att ifall värdet är 1 så blir frakten 49kr..
går väll med javascript eller asp.

254 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
128 ms — hämta forumlista (db)
124 ms — hämta statistik (db)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)