Vilken skärmupplösning kan anses vara standard i dagens läge? (vid design av webbsidor)
Skärmupplösning
9 svar · 333 visningar · startad av lillebror
Anser att 1024x768 e ganska standard, Men det finns säker många som inte håller med...
800x600 eller 1024x768 ;)
Nä.
Vad är det för sida du ska göra? Har sidan någon statistik sen tidigare som du kan titta på? Allting hänger på målgruppen.
Nej. Sidan har EJ ännu någon sådan besökarstatistik. Sidan vänder sig mot flygkretsar men det säger ju inget om den förväntade medelskärmupplösningen hos dessa användare...
Man kan dock (oftast) göra en layout som är (något) oberoende av skärmupplösning, med användande av em och %. :)
jo.. jag har börjat köra med t.ex padding 1em istället för t.ex 15px
Fuel skrev:
jo.. jag har börjat köra med t.ex padding 1em istället för t.ex 15px
Vad är 1em lika med? Vad är det för typ av enhet? Har sett den tidigare lite här och där...
Em är storleken på typsnittet.
För övrigt är det ju inte skärmupplösningen som är intressant i de flesta fall utan storleken på webbläsarfönstret. Min skärm har upplösningen 1600x1200 men webbläsarfönstrets storlek varierar beroende på vad jag har för andra fönster uppe på skärmen. Just nu har jag 846x871.
Idag är det viktigt att testa sin sida i de flesta upplösningar och inte designa för någon särskild storlek.