webForumDet fria alternativet

Ny menydesign

2 svar · 245 visningar · startad av lillebror

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Jag lade ner mitt försök att implementera en css drop down-meny eftersom den renderades så pass olika i IE och Firefox och mest ställde till med problem.

Nu har jag börjat på en helt egen meny som är enklare i i sin funktion och är uppbyggd med följande HTML-kod:

<ul id="nav" style="position: relative; top: -10px; left: -43px;">
	<li><a href="#">Min sida</a></li>
		<ul>
			<li><a href="#">Inställningar</a></li>
			<li><a href="#">Test</a></li>
		</ul>
	<li><a href="#">Flygutbildning</a></li>
	<li><a href="#">Forum</a></li>
	<li><a href="#">Artiklar</a></li>
</ul>

CSS-kod:

#nav, #nav ul {
	padding: 0;
	margin: 0;
	list-style: none;
	font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
	/*line-height: 1;*/
	font-size: 12px;
}

#nav a {
	/*display: block;*/
	width: auto;
	padding: 2px 4px 2px 4px;
	font-weight: none;
	color: #000;
	text-decoration: none;
	font-weight: bold;
}

#nav li {
	float: left;
	padding-right: 10px;
	list-style-type: none;
}

#nav li ul { /* second-level lists */
	/*position: relative;*/
	/*float: left;*/
	/*top: 20px;*/
	background: #fff;
	list-style-type: none; 
	text-align: left; 
}

#nav li a:hover, #nav li:active {
background-color: #00A0DB;
font-weight: bold;
color: #fff;
}

Jag har valt att använda mig av <li>- och <ul>-taggarna för att skapa min meny. Huvudnivån är <li> varpå det kommer en nivå under som är <ul><li>.

Mitt problem nu är att positionera <ul><li>-nivån som jag vill ha under nivå 1 och placerat längst till vänster. Underrubrikerna "inställningar" och "test" skall exempelvis dyka upp när jag för musen över "min sida" som finns på första nivån. Hur skriver man detta i CSS-koden? Har inte själv lyckats hitta några bra och enkla exempel på detta förfarande. Sedan har jag inte lärt mig så bra hur man nästlar CSS-satser vilket gör det hela ännu lite svårare.

:e

menybild.jpg
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Ville bara påpeka att när du nästlar listor på detta sätt, måste du lägga listorna i en egen <li>-tagg.

I övrigt tror jag din fråga måste lösas med javascript tyvärr, eftersom CSS egentligen bara styr utseende, och inte beteende.

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Har lagt ner detta projekt. Kommer lägga en peng på ett färdigutvecklat menysystem som är väldigt anpassningsbart. Bättre att lägga pengar på det än att ödsla tid på detta! :) Det är ju enkel matematik. Hade jag "kostat" pengar för varje timme jag försökt få till menyn hade den ju överstigit vad menyn kostar... Så kan man också se det!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)