MiraMedlem sedan maj 2001954 inlägg
Vad är skillnaden på att ladda upp filer i Binary eller ASCII ?
Har dessutom fått problem att ladda upp, kan det vara brandväggen som stoppar?
Den laddar upp filen och det står "Transfer succeeded"
Men sedan får jag upp:
"Recieve error: Blocking call cancelled"
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Testa om det funkar bättre om du ställer om till "Passive transfer". Vissa webhotell använder det (bland annat Digikom)
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Angående binary/ascii:
Som du kanske redan känner till så använder olika plattformar olika tecken för att beskriva radbrytningar. Mac använder ex. [cr] (ascii 13) medans Unixsystem använder [lf] (ascii 10), och windows-plattformar vanligtvis använder båda [cr][lf]. När du laddar en fil från en Unix-server till ditt windows-system kan du automatiskt konvertera dessa radbrytningar så att det passar dig. Detta görs med inställningen ascii. Det kan även hända att bytes som inte anses "visningsbara" ersätts med andra, eller helt enkelt plockas bort. Därför bör du endast använda ascii-mode för filer som du vet är text-filer. Resten bör du köra i binary-mode.
Ang. brandväggen kan det mycket väl vara så. Prova SitPeters förslag och funkar det fortfarande inte kontakta serveradmin. Det kan vara allt från felaktigt konfigurerad mjukvara till en dålig router.
------------------
/ J
Den är inställd på "passive transfer", oftast går det att skicka en fil, men sen tar det stopp. Dessa problem hade jag inte innan jag fick bredband och skaffade brandvägg...
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Fungerar det om du stänger ner firewallen?
Man får tydligen bara ett visst antal försök på sej att koppla upp sej mot Passagen - dom ville att jag skulle återkomma... :(
Det verkar som att jag måste stänga brandväggen innan jag kopplar upp mej mot servern, för jag försökte tidigare utan att det gick - men nu gick det att skicka åtminstone 2 filer...
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg
Ang hur FTP fungerar.
FTP fungerar som så att det finns en kommando uppkoppling som man skickar kommandon över (list mm) och ett datakoppel där data sänds. Det som utgör problemet med firewalls är att ftp inte gör som andra program utan när du begär att få koplla upp dig till servern, så försöker även servern koppla upp sig till dig. Och om du är bakom en firewall så blir det problem.
Det finns flera lösningar på detta.
1. ta bort firewallen (kanske inte så önskvärt, den är ju där av en anledning)
2. Modifiera firewallen så att den tillåter att passagen kopplar upp sig till dig
3. Skaffa en ftp klient som klarar av att hantera firewalls. Tror att vissa (t.ex. Cute FTP m.fl) ska klara av att hantera firewall problemet. Iaf så klarar mitt av våran firewall.
// Jan Arenö
------------------
-------------------------
Press Alt-F4 for help
-------------------------