webForumDet fria alternativet

Ställa in align för list-image?

HTML & CSS

1 svar · 228 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Har en lista <ul><li>.......</li></ul> som jag bestämmer utseende på med css på detta viset:

#linkList ul {
        margin: 5px 0 30px 23px;
        list-style-type: none;
        list-style-image: url(mini_star_filled.gif);
        vertical-align: middle;
}

.space li {
        /* Space between posts */
        margin: 0 0 5px 0;
}

Den delen som säger vertical-align vill inte fungera. Det ser rätt ut i IE men i Opera så hamnar inte bilden middle gentemot det som står i <li>. När jag ändrar så har det ingen effekt vare sig i IE eller Opera. Har testat lägga attributet för align i .space li istället men det funkar heller inte. Vad gör jag fel den här gången?

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Vertical-align funkar varken mot ul eller li (bara inom "inline boxes, inom line-height på rader och inom tabellceller) om man tolkar standard "rätt" (vilket alltså inte MSIE verkar göra i detta fall).

Du får nog ta till en tabell istället för en lista om du vill ha punkterna centrerade gentemot respektive listpunkts innehåll.

Olika webbläsare använder olika kombinationer av margin och padding för att "få till" defaultvärden på indrag och mellanrum... Testa med att nolla bägge för både ul och li innan du experimenterar med indrag och radavstånd.

Sedan finns det olika webbläsaregenskaper och buggar som gör att marginaler (top och bottom speciellt) inte alltid hamnar där man vill ha dem när man har dem på element som liger inuti andra element...
Testa om det blir det bättre om du använder paddding-bottom för ditt bottebmellanrum... Blir det inte det, får du nog ge oss en länk till *hela* din kod ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)