webForumDet fria alternativet

En högerjusterad- och en vänsterjusterad länk på samma rad?

HTML & CSS

4 svar · 703 visningar · startad av mmmMange

Medlem sedan jan. 2005110 inlägg
Frågan#1

Enkelt förklarat ser min sida ut såhär:

<div>
<a>...</a>
<a>...</a>
</div>

<table>
...
</table>

Vad jag vill åstadkomma är att div'en skall ligga ovanför tabellen. Den första länken skall vara vänsterjusterad, och den andra högerjusterad (på sammma rad alltså). Har provat en massa med float hit och dit, men det slutar med att när länkarna ligger rätt, så hamnar tabellen "mellan" länkarna istället för uinder hela div'en... Blir så jäkla trött på att sånthär alltid ska strula med CSS, så snart lägger jag helt enkelt länkjävlarna i en tabell istället - då ser det iallafall rätt ut.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg
<div>
<a style="float: left">...</a>
<a style="float: right">...</a>
</div>

<table style="clear: both">
...
</table>

Tack, det fungerade perfekt.

Men nu har jag ett problem som nästan är tvärtom! På ett annat ställe vill jag ha två länkar som de ovanstående, men mellan dem (på samma rad) vill jag ha en text som är centrerad mellan de båda länkarna.... Hur åstadkommer jag detta??? kör jag float på den texten hamnar blir den ju vänsterjusterad...

Enda lösningen jag kan se är att köra en fast bredd på den... men då är det ju inte "riktig" centrering - om användaren byter teckenstorlek kommer ju inte mina mått att fungera längre....

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg
<div style="text-align: center">
<a style="float: left">...</a>
<a style="float: right">...</a>
Text
</div>

Man tackar!

Provade nästan rätt kod innan, men jag lade texten mellan de två länkarna istället för efter dem... doh! ;o)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)