TypeMedlem sedan mars 20021 340 inlägg
Hejsan
Jag har ett problem som jag är säker på att det finns lösningar här på wF men jag hittar inte och har inte tid(och ork) att leta mer...
Jag har en ruta med fast storlek. Sen har jag i den en till ruta som ska fungera som en meny. Den ska vara lika hög som den yttre rutan (fast med en marginal på 10px ovan och under).
Jag kan ju sätta en fast höjd på den också men jag tänkte att det vore snyggare att använda height:100% för att slippa ändra på flera ställen.
Jag vet att det beror på att margin behandlas på olika sätt beroende i Firefox och Internet Explorer (väl?) men jag vill att det ska se ut som det gör i Internet Explorer även i FF. Där hamnar den inre rutan 10px under den yttre...
Jag skickar med en bild på båda versionerna...
Lite kod:
#content{
border:1px #000 solid;
width:700px;
position:relative;
height:400px;
background-color:#FFF;
margin:15px auto; /* Här ställer vi in att sidan ska vara centrerad överallt med en marginal i överkant på 15 px. */
text-align:left;
}
#leftmenu{
border:1px #333 solid;
margin:10px;
background-color:#ACBBA6;
width:150px;
height:100%;
}
HennkeMedlem sedan jan. 200431 inlägg
Skicka med hela sidan nästa gång, utan att veta hur resten av sidan ser ut så skulle jag chansa på att det var problem med en float och svara relaterat till det. Många lösningar fungerar bara under vissa vilkor och det är däför viktigt att se hur resten är uppbyggt.
Utan att ha sett resten av koden så ska nog detta fungera...
#content{
border:1px #000 solid;
width:700px;
padding: 10px;
position:relative;
height:400px;
background-color:#FFF;
margin:15px auto; /* Här ställer vi in att sidan ska vara centrerad överallt med en marginal i överkant på 15 px. */
text-align:left;
}
#leftmenu{
border:1px #333 solid;
background-color:#ACBBA6;
width:150px;
height:100%;
}
Hennke, jag får det inte att funka med din kod...
Anledningen till att jag inte postade hela sidan är att jag trodde det var ett välkänt problem som hade diskuterats många gånger och att det därför fanns någon med ett enkelt tips. Jag tror inte att det är något problem som endast jag råkat ut för och som skulle bero på min övriga sidstruktur...
Jag låter det gå en stund till för att se om någon kommer med ett tips, annars får jag börja posta hela koden som du skriver...
Tack för svaret dock!
Nu har jag löst det (som jag skrev tidigare) genom att skriva exakt höjd på alla rutorna. det går ju men är inte speciellt snyggt.
HennkeMedlem sedan jan. 200431 inlägg
Det funkar här (Windows) i både Internet Explorer och Firefox.. då borde som sagt problemet vara att lösningen inte funkar med resten av din kod.