CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Tjo!
Behöver lite hjälp med att förstå varför bakgrunden på den här sidan inte blir vit. Känns som jag har försökt med allt men den ger sig inte.
Koden
<%
dd = Request.QueryString("dd")
mm = Request.QueryString("mm")
yy = Request.QueryString("yy")
datum = yy & "-" & mm & "-" & yy
set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RS.ActiveConnection = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.Mappath("uhamn/evangemang.mdb")
Rs.Source = "Select * From handelser Where dd = " & dd & " AND mm = " & mm & " AND yyyy = " & yy
Rs.Open()
%>
<html>
<head>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Ny sida 1</title>
<% if session("CSS") = "" then %>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../style.css" title="normal">
<link rel="alternate stylesheet" type="text/css" href="/css/stylesheet_AdaptSite.css" title="anpassad">
<% elseif session("CSS") = "LIGHTbeige" then %>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../LIGHTbeige.css" title="anpassad">
<link rel="alternate stylesheet" type="text/css" href="/css/stylesheet.css" title="normal">
<% elseif session("CSS") = "DARKbeige" then %>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../DARKbeige.css" title="anpassad">
<link rel="alternate stylesheet" type="text/css" href="/css/stylesheet.css" title="normal">
<% end if %>
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF">
<%If RS.EOF Then%>
<table bgcolor="#FFFFFF" width="100%" height="100%" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" cellpadding="0" cellspacing="0" border="0">
<tr><td>
<p align="center">
<font face="Verdana" style="font-size: 8pt">Inget att presentera!
</td></tr>
</table>
</body>
<%else%>
<%Do Until RS.EOF%>
</font></p>
<font size="1">
<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" bgcolor="#FFFFFF">
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF">
<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" bgcolor="#FFFFFF" style="border-collapse: collapse; border-left-width: 0; border-right-width: 0; border-top-width: 0; border-bottom-style: dotted; border-bottom-width: 0" bordercolor="#111111">
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF" style="border-bottom-style: dotted; border-bottom-width: 1; padding-left:4; padding-right:4; padding-top:0; padding-bottom:0"><b><center><font size="1" face="Verdana" color="#000000">
<%=RS("title")%></font></center></b></td>
</tr>
<tr>
<td style="border-left-width: 1; border-right-width: 1; border-top-width: 1; " bgcolor="#FFFFFF"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">
<%=RS("text")%></font><br><br></td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
<%
RS.MoveNext
Loop
%>
<%End If%>
</font>
</body>
</html>
<%RS.Close()%>
CSS:erna innehåller en bakgrund men alla övriga sidor som ska vara vita lyckas kringå detta genom bgcolor="#FFFFFF"
Vad har jag gjort fel?
Tack//
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Har du en länk till sidan. Det hjälper om man får se css-koden med.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Jag är ganska säker på att ASP-koden är helt orelevant i det här fallet, varför det är lättare att hjälpa dig om du visar den resulterande koden, dvs, den kod som webbläsaern får.
Detta borde fungera:
html { background:white; color:black; }
Om det inte fungerar så har du förmodligen angett någon annan bakgrundsfärg för nåt annat element, tex BODY eller nån TABLE...
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg https://www.uhamn.info.se
>>händer i veckan.
Sidan ligger i iFramen
Nu vet jag att den är vit för tillfället, eftersom ingenting presenteras. Det är i radbrytningar saken syns tydligt. tyvärr kan jag dock inte lägga upp en ny aktivitet då frips servrar ligger nere just nu :/
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Eftersom hela j*vla frip.dk har gått och dött så lägger jag upp vad jag får fram när jag väljer visa källa på min lokala server istället.
<html>
<head>
<title>Ny sida 1</title>
<link rel="alternate stylesheet" type="text/css" href="/css/stylesheet_AdaptSite.css" title="anpassad">
</head>
<body style="background-color: #FFFFFF; ">
</font></p>
<font size="1">
<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" bgcolor="#FFFFFF">
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF">
<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" bgcolor="#FFFFFF" style="border-collapse: collapse; border-left-width: 0; border-right-width: 0; border-top-width: 0; border-bottom-style: dotted; border-bottom-width: 0" bordercolor="#111111">
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF" style="border-bottom-style: dotted; border-bottom-width: 1; padding-left:4; padding-right:4; padding-top:0; padding-bottom:0"><b><center><font size="1" face="Verdana" color="#000000">
Utställning - Minigalleriet</font></center></b></td>
</tr>
<tr>
<td style="border-left-width: 1; border-right-width: 1; border-top-width: 1; " bgcolor="#FFFFFF"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">
Utställning Marie Johlbring, akvarell<br>
Var: Minigalleriet<br>
När: 15.00 - 18.00</font><br><br></td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</font>
</body>
</html>
Ser ni felet?
RED// Nyare kod längre ner i tråden.
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Om du ändå ska skriva in bakgrundsfärgen direkt i body-taggen kanske det funkar bättre med vanlig hederlig HTML?
<body bgcolor="#ffffff">
Sen fanns det ju lite andra underligheter som: </p></font> som aldrig öppnats och <font> utanför en tabell osv. - Men det hör kanske inte hit.
En doctype är också bra. Med tanke på kodens innehåll - den här förslagsvis:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
RED: :r Sorry! Var lite slarvig och läste inte tråden ordentligt från början...
Konstigt att det blir "style" i body-taggen när det står så här i script-koden:
... <% end if %>
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF">
<%If RS.EOF Then%>...
Här ligger kanske en hund begraven... ;)
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Hehe, näe, det gör det inte, det är jag som har ändrat koden eftersom jag hade det så i de andra sidorna där den vita bakgrunden fungerar.
Skall pröva att rensa lite granna i koden så återkommer jag och ser om det ger resultat.
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Okej, har nu rensat ordentligt, ett felmeddelande enligt validator
"attributet Bordercolor finns inte"
Vad heter det då? :o
Strunt samma, ingen vit bakgrundsfärg :(
Satte även in DocType:n som du visade vilket ledde till att den prickade linjen blir fet som f*n. Detta går säkert att lösa dock.
Någon som vet?
Bifogar koden som den visas hos klienten nu efter ändringar.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Ny sida 1</title>
</head>
<body bgcolor="#ffffff">
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF">
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF" style="border-bottom-style: dotted; border-bottom-width: 1; padding-left:4; padding-right:4; padding-top:0; padding-bottom:0">
<center><b>
<font size="1" face="Verdana" color="#000000">
Utställning - Minigalleriet
</font>
</b></center>
</td>
</tr>
<tr>
<td style="border-left-width: 1; border-right-width: 1; border-top-width: 1; " bgcolor="#FFFFFF">
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">
När: 15.00 - 18.00
</font>
<br>
<br>
</td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Alltså, det är inget som är fel när det gäller bakgrundsfärgen i HTML-koden. Felet måste ligga i stimallen.
Och "border-color" ska det va'! Och kanske 1px på den där kantlinjen! :)
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Hehe, sk se vad jag kan göra med linjen då ;)
Dock så vet jag att det inte kan vara fel i stilmallen, detta eftersom jag har den på alla sidor och alla andra sidor fungerar strålande. Det är bara att man måste ange bakgrund annars hämtar den bakgrundsbilden som CSSen anger, vilket den gör i detta fallet trots att jag angivit att jag vill ha vit bakgrund.
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Du måste kanske tänka över vad det är för skillnad på just den här sidan och dina andra sidor, eftersom det bara är den som krånglar.
Men om jag förstår saken rätt länkar du till en stilmall som anger en bakgrundsbild i body. Då spelar det ingen roll om du anger bakgrundsfärg hundrafemti gånger - för bakgrundsbilden kommer ju ändå att lägga sig över. Eller har jag fattat fel?
Ett tips kunde ju då vara att skapa en vit liten bakgrundsbild och sen ha en stilmall i sidans huvud:
<style type="text/css">
<!--
body { background-image: url(vit.gif) }
-->
</style>
Eftersom stilmallen inom head har högre prioritet än den externa mallen kommer den vita bilden att gälla som bakgrund...
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Okej, nu ser det ut såhär i den koden jag får ut:
<html>
<head>
<title>Ny sida 1</title>
<style type="text/css">
<!--
body { background-image: url('bg.png') }
-->
</style>
</head>
<body>
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF">
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF" style="border-bottom-style: dotted; border-bottom-width: 1; padding-left:4; padding-right:4; padding-top:0; padding-bottom:0">
<center><b>
<font size="1" face="Verdana" color="#000000">
Utställning - Minigalleriet
</font>
</b></center>
</td>
</tr>
<tr>
<td style="border-left-width: 1; border-right-width: 1; border-top-width: 1; " bgcolor="#FFFFFF">
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">
När: 15.00 - 18.00
</font>
<br>
<br>
</td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Jag kan för allt i världen inte se varför inte det blir en vit bakgrund. Skickar även med bg.png ;)
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm..
Om du provar att flytta upp dina två <link> i den koden ovanför <style>
Blir det inte skillnad då ?
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg AHHH! ÄNTLIGEN!
Tack för all hjälp :D
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Well - det är alltså så att det som står i CSS:en alltid "skriver över" det som står i HTML-attributen, och att en bakgrundsbild alltid "skriver över" en bakgrundsfärg...
Det är alltså den som ligger högst upp i listan:
CSS-bild
CSS-färg
HTML-bild
HTML-färg
som verkligen syns...
Och om t.ex. bakgrundsfärg definieras i flera CSS-filer/taggar, så gäller den bakgrundsfärg som "står längst ner" i källkoden relativt de andra... Om den inte "skrivs över" av någon bakgrundsbild förståss ;)
Ditt problem har mest troligt hela tiden berott på att du har en bakgrundsbild definierad i någon av dina CSS-filer som "skrivit över" de bakgrundsfärger du försökt ställa in med BGCOLOR ;)
Men eftersom vi inte kunde se din CSS, så kunde ingen av oss peka ut exakt var den bakgrundsbilden kom ifrån ;)
Hursomhelst - skönt att det löste sig :birp
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Jarvklo, jag hade mycket riktigt en bgbild i CSSen, men denna har jag på övriga sidor skrivit över genom att i Frontpage gå in och klicka bort bakgurndsbild och detta har fungerat mycket bra, dock gjorde det inte det på denna sida av någon konstig anledning.
Nu e d löst iaf :D
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Well - det jag föreslog (och som löste ditt problem) hade inte påverkat din sida överhuvudtaget om du inte om du inte haft en bild eller en bakgrundsfärg med i CSS:en någonstans ;)
Men OK - Frontpage är Frontpage, och det är kanske inte alltid man ser alla detaljer i kodläget (speciellt inte om den fortfarande funkar som den gjorde för några år sedan när den t.ex. regelmässigt dolde den HTML-kod den genererade för att lägga in "teman" - dvs Temakoden syntes då inte alls i kodläget - utan man såg den bara om man tog upp koden utanför Frontpage i t.ex. Anteckningar :P ) Kanske det kan ha bidragit till förvirringen om det är där du plockat koden och samtidigt råkat aktivera någon hemlig kodgenerering i Frontpage för just den sidan :P
Men jaja - huvudsaken är som sagt att det är löst :birp
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Näe, men nu tog jag bort CSSen helt istället för att lösa mina problem som jag bara hade på den sidan. Blir småkonfys menmen :P
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Jag med tydligen - jag hade missat att du faktiskt länkade till sidan häruppe och jag borde ha läst din CSS för att försöka hitta det verkliga felet istället för att yra iväg på något som antagligen är ett sidospår :r
Ledsen om jag förvirrat dig.
:birp
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Näe då, det är inte du som förvirrar mig, det är den sidan. Men förmodligen har jag gjort något konstigt med den, men nu fungerar det iaf :D