webForumDet fria alternativet

Margin- eller paddingproblem

4 svar · 277 visningar · startad av lillebror

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Jag har en DIV där jag har mitt inloggningsformulär i. Om man tittar precis under raden med textrutorna är det ett stort tomt utrymme. Det utrymmet skall vara lika stort som det utrymme som är ovan loginrutorna. Margin och paddig är satta till 0px för DIVen.

Vad kan problemet vara? :OO Har försökt och försökt men inte kommit på vad problemet är. När jag testade och tog bort formuläret och enbart hade en kort text blev det lika mycket "luft" ovan som nedan. Konstigt...

http://www.flygfyren.nu/index.php

HTML-koden:

<div id="login">
	<form action="login.php" method="post">
	<font color="#80DFFF">Användarnamn:</font> <input type="text" name="username" class="texta" onfocus="this.style.backgroundColor='#FFFFCC';" onblur="this.style.backgroundColor='#ffffff';" />
	<font color="#80DFFF">Lösenord:</font> <input type="password" name="password" class="texta" onfocus="this.style.backgroundColor='#FFFFCC';" onblur="this.style.backgroundColor='#ffffff';" />
	<input type="submit" value="Logga in" class="buttons" />
	</form>
	</div>
	<?php
	}
	?>

CSS-koden:

#login
{
position: relative;
top: -4px;
width: 719px;
/*height: 15px;*/
margin: 0px;
border-top: #3AA4D9 groove 2px;
font-family: verdana, helvetica, impact, sans-serif;
font-size: 12px;
background-color: #1E79A6;
padding: 3px 0px 4px 21px;
}
m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Testa att lägga in padding: 0; till #login. Dessutom kan du testa följande:

form { margin: 0; }

Varför använder du dig av font-taggar?

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Jag använder också <font>-taggar blandat med css. Brukar använda <font class=""> på vissa ställen. Man måste ju omsluta texten med något för att kunna lägga in css. Tycker <font> isåfall är bättre än <div> eller <span> om det bara handlar om en liten text. Eller om det är innehållet i en hel tabell-cell som ska ha någon viss formatering så brukar jag lägga css'en direkt i cellen eller lägga in en class.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Varför är FONT bättre än SPAN?

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Jag tar tillbaka det jag sa om varför font skulle vara bättre än något annat. Det är naturligtvis span som gäller. Visste inte då vad jag vet nu. Har länge använt css på ett felaktigt sätt och har nu äntligen börjat lära mig vad det handlar om.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)