webForumDet fria alternativet

Fylla ut CONTENT-delen vertikalt till 100% av skärmhöjden

HTML & CSS

9 svar · 398 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hejsan! Jag fick en fantastisk fin hjälp sist jag hade problem med att få en footer att fästa i nederkant av CONTENT-delen på min sida. Footern anpassade sig till slut så att den fäste i slutet beroende på innehållets längd. Lösning på detta problem fick jag i tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?forumid=12&threadid=121785.

Nu har jag det omvända problemet. Om innehållet i CONTENT-delen är så litet att det inte fyller hela skärmen i vertikalled så hänger footern och "dinglar" mitt på sidan vilket jag inte tycker är så snyggt. Jag vill då att CONTENT-delen fylls ut så pass mycket att footern ligger dikt an mot nederkanten av webläsaren. Någon som har råkat ut för detta förut och har några goda råd? :)

Fenomenet kan skådas på http://www.flygfyren.nu/test.php

Jag vet inte om all min CSS-kod behöver postas här eller om det finns någon generell kod som man "brukar" lägga in för att komma till rätta med just sådana här problem?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Hm. Det här är kanske inte precis det svaret du vill ha. Men Jarvklo har gjort en bra lösning med divar ifall man vill ha header och footer som alltid sitter i fönsterkanten.

Ta en titt på den. :)

Det roliga är att det var just Jarvklo som hjälpte mig med footern sist så att det hamnade på rätt ställe. Nu var första gången jag testade med så lite innehåll i CONTENT-diven och då upptäckte jag att footern inte var i nederkanten av webbläsaren vilket jag trodde den skulle va :)

Kikade igenom hans CSS-fil och då hittade jag följande som jag såg att jag missat. Tänkte att jag behövde detta eftersom jag kör IE6. Stoppade in det i filen och testkörde men bra blev det inte :(

<!--[if IE]>
<style type="text/css">
#container {height:100%}
</style>
<![endif]-->
Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Men om du tittar på Jarvklos layout, sitter inte footern längst ner i botten då?
I så fall är det ju bara för dig att utgå ifrån hans kod.

Det är det jag gjort...

Jag har alla de bitarna som han har...

Det är ju svårt ändå...Det kan ju ha smugit in sig något fel någonstans...:OO

Får korrekturläsa en gång till.

Fick det nästan att fungera nu...Yes! :) Nu expanderar den endast några få % utanför bilden i nederkant. Hmm...undrar vad det kan bero på. Vad göra åt det? :OO

Har följt Jarvklos källkod för det exempel som han gjort men ändå blir det det något knas...

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Det är ju ganska svårt att säga vad du har gjort fel när du ger en minst sagt ofullständig förklaring av vad du har gjort.

Men lite felsökning kan du ge dig på själv.
Utgå ifrån Jarvklos kod, som fungerar, och lägg till din egna kod i småbitar, tills det inte längre fungerar. På så sätt kan du ringa in problemet och fundera på det själv.

Återkom med de problem som uppkommer.

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Undrar bara... Varför kör du IE6 om du sysslar med CSS? Det är väl självmord, eller hur? Alternativt självplågeri...?

Nu har jag fått det att fungera med footern! Jag lyckades kommer på vad problemet var :)

Följande kodstycke kikade jag lite extra på när jag lusläste Jarvklos exempel.

#bottom{
width:740px;
height: 28px; /* height = p height + p margin-top + p margin-bottom */
background-color:#999;
margin-top:-28px; /* samma som height */
}

Jag kom på att man måste ta hänsyn till följande (/* height = p height + p margin-top + p margin-bottom */) när man sätter margin-top:-28px;. Eftersom paddingen i min DIV var annorlunda än i Jarvklos exempel så laborerade jag med margin-top-värdet tills det blev exakt på pixeln :)

Ta en titt på www.flygfyren.nu/test.php

Nu blir det ingen scrollbar på högersida :birp

P.S. För övrigt vill jag bara säga att IE suger! haha Det finns inget den klarar av att rendera korrekt! Firefox måste vara guds gåva till människan :e

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)