webForumDet fria alternativet

absolut positionering

6 svar · 266 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Undrar över absolut positionering. Hur ska man applicera det så det funkar crossbrowser och inte bara i IE?

Om jag gör en id eller klass där jag anger bl.a. exakt positionering i pixlar och där jag sätter position:absolute;

Sedan skapar en <span> eller <div> där jag lägger själva innehållet som ska placeras.

Är detta ett bra sätt och kommer det funka överallt, alltså i alla läsare, eller ska man göra på nåt annat sätt?

Vill någon skriva ut här hur man kan skriva?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Absolut positionering är ju aldrig att rekommendera. Varför inte bara använda flytande objekt? Men ett tips till dig om du ändå ska använda dig av det är att nollställa alla marginaler och paddings.

* {
	margin: 0;
	padding: 0;
}
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Hur funkar flytande objekt? Har bara hört talas om det men har inte fattat vad det är.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Absolut positionering är ju aldrig att rekommendera.

Får man fråga varför? :)

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

zcorpan skrev:

Absolut positionering är ju aldrig att rekommendera.

Får man fråga varför? :)

Nej! :moose

Skämt å sido. Vad jag egentligen syftade på var att om man ska göra en sida åtkomlig för alla så bör den inte vara absolut positionerad. Då vissa kan komma att få problem med visningen av vissa element. Saker som hamnar fel osv. Eller har jag fel?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Hmm... Jag har då inte haft några problem med absolut positionering, och jag tror inte att det drabbar tillgängligheten på något sätt.

Det är väl bara NN4 och likvärdiga webbläsare som har problem med positionering, men de har ju problem med det mesta... F.ö. är det lätt att "gömma" stilmallen för dessa webbläsare. :)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)