webForumDet fria alternativet

<abbr>/<acronym>

8 svar · 429 visningar · startad av dotar

dotarMedlem sedan okt. 2002117 inlägg

Vad är det för skillnad på dessa två taggar?
Både <abbr title="Cascading Style Sheets">CSS</abbr> och <acronym title="Cascading Style Sheets">CSS</acronym> ger ju samma sak?

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Visuellt kan det nog ge samma resultat ja, men det är två olika saker.
Vad abbreviated betyder har jag inte en klar uppfattning om, men acronym är förkortningar.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Rent språkmässigt betyder abbreviation förkortning, och acronym betyder just akronym. En akronym är en förkortning bestående av ingående ords begynnelsebokstäver (ung.).

Vad som skiljer taggarna åt (eller ens vad de ska användas till) vet jag dessvärre inte. :)

mvh

dotarMedlem sedan okt. 2002117 inlägg

Okay, tackar :)
Då känns <abbr> bättre ;)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

För att få reda på skillnaden mellan förkortningar (abbr) och akronymer (acronym) kan man slå upp dem i en ordbok.

Som jag förstått det är akronym en förkortning vars bokstäver är hämtade från första bokstaven/bokstäverna ur varje ord i den hela frasen, samt att man kan uttala det som ett ord. Tex: MODEM (MOdulator-DEModulator) och RADAR (RAdio Detection And Ranging).

Det roliga också är att "acronym" har lite olika definitioner i olika delar av världen, och vissa förkortningar kan både uttalas som ett ord eller bokstav för bokstav, beroende på vem som läser.

Om man är osäker kan man alltid använda ABBR, då alla akronymer även är förkortningar. Om man vill att IE ska visa tooltip för ABBR kan man antingen använda nåt JavaScript eller en SPAN inuti, såhär:

<abbr><span class="abbr" title="Cascading StyleSheets">CSS</span></abbr>

[sidnotering]
ACRONYM kommer förmodligen försvinna i samband med XHTML2. Dock kanske man kan ange vilken typ av förkortning det handlar om i ett attribut... Vi får se hur det blir! :)
[/sidnotering]

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Artikeln ABBR and ACRONYM are for user agents not for end users ger en ganska bra bild av problematiken tycker jag ;)

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Eftersom du inte har markerat tråden som löst ännu så har jag lite nya uppgifter.

abbreviation
A shortened form of a word or phrase used chiefly in writing to represent the complete form; for example, U.K. for United Kingdom. Compare contraction.
acronym
A word formed from the initial parts of a name, such as NATO, from North Atlantic Treaty Organisation, or Commintern, from Communist International.

Läs mer på http://www.benmeadowcroft.com/webdev/articles/abbr-vs-acronym.shtml

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Är det itne så att det (vilket det nu var) som bestod av de första bokstäverna av en förkortning är till för folk som vill ha texten uppläst av datorn och då ska den läsa tydligen kunna lista ut det riktiga ordet och då läsa detta istället för förkortningen.

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Läs länken jag skickade med så står det om det du frågar.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)