webForumDet fria alternativet

ett brev jag fick

8 svar · 456 visningar · startad av echoSwe

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Ville bara höra kommentarer =). Detta fick jag från en person som varken vill uppge namn eller e-mail som kommentar på borgarskolan.tk.

Ämne: Det märks att du lagt tid på sidan... ....men inte på webblektionerna. Du missade webbdesign-lektionerna va? Eller skolkade du? Man använder inte lager - det har aldrig varit inne! Det var ett av de mest misslyckade påfunden inom webbdesign, och fungerade i kanske några månader tills webbdesigners insåg dess nackdelar. ALLA vet hur ute frames och layers är. Och färgvalet vid t.ex. "Malmö Borgarskolas webbsida; information och länkar" är ju inte direkt det mest lämpliga, sett ur ögats perspektiv. Killen, take a break - and a webdesign lesson! MVH, Räddaren i nöden

Det är alltså en kille som säger att css design är helt fel? Några kommentarer?

supremeMedlem sedan sep. 2002252 inlägg

Haha ett gott skratt får man ju iaf, sen kan man ju bara hoppas att dena killen inte har varit seriös i det han skriver.

Hmm din sida betede sig dock ganska underligt när jag besökte den, den vissade en massa grå text på svart bakgrund, svårt att läsa, men de löste sig med en reload, men du kanske ska kola på om det händer andra också.

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Och färgvalet vid t.ex. "Malmö Borgarskolas webbsida; information och länkar" är ju inte direkt det mest lämpliga, sett ur ögats perspektiv. Killen, take a break

CSS:en hinner jag inte kika igenom men han har en poäng med ovan citat, även om han kunde framför det på ett bättre sätt. Han kanske ville göra sidan själv men fick inte, så nu är han sur. Men som sagt han har en poäng

Den texten är ju inte tänkt att bli läst! Den finns där för att det är den första texten på sidan, och sålunda den texten som indexeras i sökmotorerna! Men jag kan ta bort den helt, visst ;)...

Men va fan! Sidan är väl inte så hemsk??

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

echoSwe skrev:

Den texten är ju inte tänkt att bli läst! Den finns där för att det är den första texten på sidan, och sålunda den texten som indexeras i sökmotorerna! Men jag kan ta bort den helt, visst ;)...

Du kanske kan göra den helt osynlig, så är det ingen som reflekterar över att den är svårläst.

echoSwe skrev:

Men va fan! Sidan är väl inte så hemsk??

Nej, den är inte hemsk. Men jag lade märke till en irriterande detalj; klickar man på en länk, fladdrar hela sidan till. Men går man tillbaka, då slipper man fladdret. Då är det endast texterna som verkligen skiljer mellan länkarna, som uppdateras, alltså så som jag tycker det ska vara. Så borde det vara även när man klickar på länkarna. Det finns ju ingen anledning att uppdatera de element i sidan, som i alla fall är lika. Om det nu har att göra med att lager skulle vara ett misslyckat påfund, vet jag inte. När jag hade datalektioner i skolan, var webdesign inte aktuellt. Vi lärde oss sådant som Pascal och liknande.

ja, jag får göra den osynlig ;) eller åtminstonde ta bort den. (finns det genomskinlig text?)

Jo, den fladdrar ju till, och det tycker jag är en nackdel med html jämfört med tex. flash där man klickar en länk och allt uppdateras - man så vitt jag vet så finns det enbart ett sätt att komma tillrätta med detta, och det är att använda sig av postbacks som inte laddar om sidan utan använder sig av javascript för att hämta datan från servern, och så avancerad är jag inte ännu, att jag kan använda det utan problem. Det tar i alla fall en stund att lära mig... men hade du något annat förslag på hur man får sidan att inte fladdra? alltså - den fladdrar ju eftersom den laddas så hemskt snabbt; när en html sida inte fladdrar så är det ju för att den är så långsam att den måste laddas in innan allt visas - ungefär som webforum, eller vilken annan sida som helst. så att den fladdrar kan väl ändå tänkas vara en bra sak, och sen kanske man inte ska sitta och panikklicka på länkarna på det sättet som jag kan tänka mig att du gjortde ;) när du tycker att den fladdrar. när du sedan går tillbaka så finns ju html koden i webbläsarens chache och behöver sålunda inte hämtas från servern.

för övrigt har jag aldrig tagit kurser i webbdesign, eftersom jag började med datorer ungefär när 486orna var moderna och gjorde min första webbsida runt -97 i word.

CSS design tycker jag är det mest moderna och smarta - och snabba - tom. så snabbt att du tycker det fladdar ;)

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag gillar sättet han/hon påtalar att en teknik är "ute".
Det är tydligen viktigare att använda en teknik som är "inne" än att sidan fungerar :x
Om du är nöjd; ignorera.

:D tänker jag göra.

exjanMedlem sedan nov. 2001183 inlägg

Många rätt med den sidan!
Låter som bitterhet... Tänk på vad Jesse James(?) sa ...
"det finns bara två sorters människor i världen -de som går före och uträttar nåt, och sen de som kommer efter och kritiserar"

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)