Vilka fördelar finns de med utf-8 jämfört med iso-8859-1? Varför bör man använda utf-8 i stället?
Jag har upptäckt att utf-8 är mer petig vad gäller tecken som å ä ö é etc. och att det är nyare - men än så länge vet jag inte speciellt mycket mer.
2 svar · 508 visningar · startad av m_soderlund
Vilka fördelar finns de med utf-8 jämfört med iso-8859-1? Varför bör man använda utf-8 i stället?
Jag har upptäckt att utf-8 är mer petig vad gäller tecken som å ä ö é etc. och att det är nyare - men än så länge vet jag inte speciellt mycket mer.
Jag antar att du läst denna tråd: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=121560&forumid=12 (eller?)
UTF-8 är inte "petigare" på något sätt, däremot stöder det alla tecken som Unicode stöder, vilket är ruskigt mycket. ISO-8859-1 (även känt som Latin-1) är en åttabitars teckenkodning som används för väst- och nordeuropeiska språk, och som således inte stöder arabiska, hebreiska, thailändska, japanska eller koreanska tecken (inte ens runor!). Latin-1 använder åtta bitar för alla tecken, UTF-8 använder åttabitarstecken för vanliga US-ASCII-tecken, åäö tar upp sexton bitar och ytterligare andra tar upp tjugofyra bitar.
När man kodar HTML finns det ingen direkt anledning att välja det ena före det andra. Med UTF-8 kan du skriva in alla ev. exotiska tecken du kan tänkas vilja använda direkt. Använder du Latin-1 kan du också klämma in t.ex. arabisk skrift av ditt hjärtas fulla lust, men då måste du koda dem med entiteter. Du kan alltså göra samma saker med båda teckenkodningarna.
Personligen är min upplevelse (vilket avhandlats i tråden som nämns ovan) att det är enklast att jobba med den teckenuppsättning som är default på det/de system man använder. Det är oftast Latin-1 på svenska burkar. Använder man något som inte är systemdefault, vilket oftast är fallet med UTF-8, kan det resultera i att olika former av program (inte bara editorer och webbläsare, utan även annat som söktillämpningar, filterprogram etc.) ballar ur. Hur som helst, för att svara på din fråga om vad man "ska" ha, kan vi dra till med en gammal klassisk klyscha - if it ain't broken, don't try to fix it. Om det du använder funkar finns det ingen anledning att byta.
Tack så mycket.. dags att börja läsa sig in!