Halloj
Har tidigare varit inne på fenomenet sidfötter, läste då bl.a. inlägget som resulterade i den här sidan;
http://www.projektvasaloppet.se/. Hittade tyvärr inte ursprungstråden men i stället så kopierade jag in koden i dreamweaver (komplett med doctype och och stylesheet) men när jag provar köra den lokalt här hemma lägger sig inte #bottom längst ner som det är tänkt. Jo, i Firefox gör den det men inte i IE6.
Det är ju helt sjukt det här, nån som kan förstå mitt problem?
M.v.h. Mikael
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm..
En långsökt tanke...
Även CSS är skiftlägeskänsligt om du använder XHTML "på riktigt" (dvs får webbläsaren för sig att det är XML, så är det bara CSS-stilar skrivna med gemener som gäller)...
Men skickar då sidan som "bakåtkompatibel XHTML" (MIME-typen "text/html") så är även CSS:en skiftlägesoberoende (dvs både gemener och VERSALER funkar)...
Och du skriver en del av din CSS med VERSALER...
Vad kör du med för filändelse när du testar lokalt ?
Blir det skillnad om du ändrar CSS:en till att bara använda "gemena stilar" ?
Ok, filändelsen är .html, det kanske kan vara nåt sånt som spökar. Känns ändå underligt, jag har ju öppnat sidan i firefox, valt visa css, kopierat texten rakt av och klistrat in den i dw. För det ska väl ändå inte spela nån roll att css-en ligger i head-taggen i ställer för i två externa filer (som det verkar vara)? Känns som jag griper efter halmstrån. Får nog göra en sökning igen efter originalinlägget och se om det finns nån lösning där.
/ Mikael
RED/ lagt till avsnittet om filändelsen
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm..
Alltså - vänta nu...
Jag fick för mig att problemet var att du inte fick sidan att funka i MSIE6 lokalt på din dator eftersom http://www.projektvasaloppet.se/ funkar för mig när jag testar i MSIE6/Win2K... Har jag missuppfattat dig ?
Som jag ser det bör det alltså inte vara så mycket fel på själva sidan...
Här är förresten antagligen länken du söker:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=118914&forumid=18
:birp
Nja, det är nog inte det inlägget :-) om det inte är du som just åkt vasaloppet (grattis i så fall) men layouten ser onekligen likadan ut!
Ja nu tror jag du hajade mitt bekymmer. Alltså, när jag försöker återskapa den hemma hos mig så kraschar hela rasket ihop! Det är just den biten jag inte kan förstå.
Eller rättare sagt, en av dom miljarder bitar jag inte kan förstå
/ Mikael, som går och lägger sig jäklat precis snart nästan
RED / Men tack för ditt exempel, det var naturligtvis ännu bättre än det jag kollade på! Nu gäller det bara att räkna ut hur det funkar, egentligen....
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Ok.
Då är jag med... Jag missförstod dig och trodde att vasalopparen var du ;)
Har du lust att lägga upp sidan du har problem med nånstans så att man kan kolla konkret på koden ?
För det är väl inte så enkelt att du bara glömt
<!--[if IE]>
<style type="text/css">
/* fulhack - nödvändigt bl.a. pga att MSIE inte förstår min-height */
#container {height:100%}
</style>
<![endif]-->
som måste vara med i HTML-koden (nånstans efter det att du länkat till din stilmall)...
För det finns inget som anger höjden på sidan (dvs i praktiken din "container-div) till 100% för just MSIE i CSS-koden annars eftersom MSIE inte fattar min-height ;) ...
Tack för svaret, och nej, det har jag inte (tror jag... börjar bli trött nu)
Tror det blir lättare om jag utgår från din kod faktiskt. Även om varken du eller jag är vasalopparen ;-)
Sov gott!