maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg jag kör med html, body 100% height i css men bakgrundsbilden som ligger i body taggen visas inte längst ner när jag scrollar. Allt fungerar korrekt i IE. Bifogar bild.
Jag måste redigera lite här ... jag menar att min div som ligger i mitten, alltså den vita ytan inte sträcker sig hela vägen ner.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Testa min-height: 100%; på body
maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg Det blir ingen skilnad tyvärr... känns som om jag provat allt men inget fungerar. Är det en bugg i FF måntro?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm..
Svårt att gissa när man inte ser all kod...
Har du en länk till sidan (eller kan du lägga upp den i din "mina filer"-area här på wF ? )
maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg
jarvklo skrev:
Hmm..
Svårt att gissa när man inte ser all kod...
Har du en länk till sidan (eller kan du lägga upp den i din "mina filer"-area här på wF ? )
Jag har nu lagt upp ett par filer i "mina filer" här på wF.
jag hoppas verkligen att det finns en lösning på problemet.
Jag kan direkt tillägga att jag måste kunna sätta fasta mått inuti den yttersta divven. Jag använder mig av mozilla 1.0.1 vilket jag tror är den senaste versionen. En annan version beter sig lite annorlunda märkte jag.
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Allra enklast blir om du packar upp rar-filen och lägger in filerna direkt, så man kan surfa in på sidan.
Inte alla som kan packa upp rar-filer.
http://member.webforum.nu/6596/
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Ta bort: <?xml version="1.0" ?>
Ta bort: </form>
Ändra
#mainareadiv {height:100em}
till
#mainareadiv {height:100[b]%[/b]}
Förövrigt tycker jag inte du ska behöva 14st <div> för att bygga en sån struktur. Du lär kunna minska antalet till 5-6-7 nånting.
Dessutom hade du glömt att avsluta minst en <div>.
maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg Det som händer med denna kod är att scrolllisten för sidan helt försvinner även om jag har innehåll som är högre än storleken på fönstret vilket är mindre bra.
Sidan är byggd för att passa i en episerver lösning med en massa regioner och skit så därav har jag många divvar, arbeta med divvar är dock nytt för mig så jag kan nog ha fått med ett par för mycket :)
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Ok, jag läste inte ditt problem tillräckligt noga. Hittade ett annat fel i FF när jag kikade på sidan först nämligen.
Ändra:
#footerdiv
{
margin-top: 2.5em;
text-align: left;
[b]float: left;[/b]
width: 100%;
}
Till:
#footerdiv
{
margin-top: 2.5em;
text-align: left;
[b]clear:both;[/b]
width: 100%;
}
maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg Det blir ingen skilnad för mig när jag ändrar detta?
Jag uppdaterar filerna i "mina filer" till dom jag använder nu
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Jag glömde skriva att du måste ändra height till min-height i body och html.
html
{
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, Tahoma;
font-size: 0.65em;
color: #333;
background-color: #FFF;
padding: 0;
margin: 0;
min-height: 100%;
}
body
{
padding:0;
margin: 0;
min-height: 100%;
}
Du har med 2st #footerdiv i din css. Ta bort den sista.
maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg Jag får ingen scrollbar i fönstret endå? Om jag har det såhär se innebär det att om jag har väldigt mycket innehåll på sidan så kommer folk som kör t.ex. 800x600 inte kunna läsa undre delen av sidan. Jag bifogar en bild för att visa vad jag menar.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg eftersom ingen har skickat dig denna länk tidigare i denna tråd så, http://alistapart.com/articles/fauxcolumns
Där hittar du fungerande lösning.
mv icaaq
:D :D :D :D :D 5k
maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg hm så det där ska lösa problemet alltså?
maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg Jag får inte det att fungera på min kod, de lilla hacket gör typ ingenting med min sida
FlashesMedlem sedan jan. 2003282 inlägg Jag försöker begripa vad du menar men om du tittar på min sida https://www.savhammar.net så får jag scrollbars om jag förminskar fönstret. Är det det du saknar?
Om det är så kan du kolla min css och html kod så kanske du får ordning på det.
Mvh
Jan-Olov
maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg
Flashes skrev:
Jag försöker begripa vad du menar men om du tittar på min sida https://www.savhammar.net så får jag scrollbars om jag förminskar fönstret. Är det det du saknar?
Om det är så kan du kolla min css och html kod så kanske du får ordning på det.
Mvh
Jan-Olov
Problemet är FF i mitt fall som inte verkar förstå css än man måste göra nått fulhack för att det ska fungera som man vill.
Jag ska titta på den länken jag fick i ett tidigare inlägg och se om jag förstår hur han tycker man ska göra.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg html { background-image: url(bgBlue.gif); }
maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg Den där koden gör samma sak som den jag redan hade i body taggen ... Det ska väl inte vara så svårt att få FF att göra som IE så det blir en scrolllist när innehållet är större än browserfönstret? Om någon har tiden och kunskapen så får ni gärna publicera en fungerande html fil med css och en liten bakgrundsbild.