webForumDet fria alternativet

div problem IE mac

17 svar · 392 visningar · startad av maqe

maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg

Jag har byggt upp en site med enbart divvar utan tabeller. Siten fungerar bra i IE och Mozilla Firefox. Men på mac ballar hela siten ur. Är det möjligt att få siten att se bra ut i IE på mac och i så fall är det någon som har tips på vad som brukar skilja sig när man använder css?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Nu är det svårt att veta ditt specifika problem, men jag kan tipsa om ett IE/Mac hack. Följande kod ignoreras av IE/Mac:

/* IE/Mac hide \*/
#test { background: lime; }
/* end hide */

Och följande ses endast av IE/Mac:

/* \*/ /*/
/* */

Om du vill rikta in dig på IE/Win men inte IE/Mac:

/* \*/
* html #test { background: lime; }
/* */

:)

När det gällar att positionera ut divvarna, klarar IE/mac t.ex. float eller ignoreras detta av IE/mac

Asså vad är det för skilnad på dom 2 översta?

Ett försök till förklaring... IE/Mac ignorerar felaktigt kommentaravslutet ( */ ) om man sätter ett "backslash" ( \ ) framför stjärnan.

Det som är i "bold" är kommentar...

...enligt IE/Mac

[red]/*[/red][blue][b] IE/Mac hide \*/
/* end hide [/b][/blue] [red]*/[/red]

...enligt alla andra

[red]/*[/red][blue][b] IE/Mac hide \[/b][/blue][red]*/[/red] 
[red]/* [blue][b]end hide[/b][/blue] */[/red]

...enligt IE/Mac

[red]/*[/red][blue][b] IE/Mac hack \*/ /[/b][/blue][red]*/[/red]
[red]/*[/red] [blue][b]end hack[/b][/blue] [red]*/[/red]

...enligt alla andra

[red]/*[/red][blue][b] IE/Mac hack \[/b][/blue][red]*/ /*[/red][blue][b]/
/* end hack [/b][/blue][red]*/[/red]

När det gällar att positionera ut divvarna, klarar IE/mac t.ex. float eller ignoreras detta av IE/mac

I regel har IE5/Mac bättre stöd för CSS än IE6/Win! ;)

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

ie för mac har för övrigt slutat att utvecklas, så det ger ett gott argument att inte bry sig allt för mycket om det. Bättre att det funkar i Safari och Firefox. Men trevligt om allt funkar iofs. :)

Bara för att den slutat utvecklas betyder inte att den inte används... IE för Win har knappt utvecklats sen 2001 men det är ju inte det som har betydelse, eller?

Man får väl avgöra från projekt till projekt vilka webbläsare man testar med... Själv försöker jag få allt tillgängligt och användarvänligt oavsett vilken webbläsare man använder, samtidigt som man kanske får en trevligare tillvaro med en modern webbläsare (som har stöd för min-width tex).

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Det bästa är att få det så crossbrowser som möjligt men kan vara svårt beroende på vad man vill bygga upp sidan med för olika tekniker och språk.

Min åsikt är att alla som sitter på gamla browsers nästan för skylla sig själva. Det är inte en utvecklares fel att det inte funkar fullt ut i deras läsare. Nya tekniker kommer hela tiden och varför ska inte de få användas bara för det finns folk som inte hänger med. Nej, det är upp till dem om de vill uppgradera eller sitta på sina gamla läsare.

Huvudsaken är att det funkar bra i alla läsare som får anses som moderna. Resten kan man lugnt skita i. Men det är bara min åsikt.

Om man var tvungen att ta hänsyn till alla som sitter på äldre läsare så skulle inte internet utvecklas. Det kommer nya tekniker hela tiden och man kan göra mer och mer saker som utvecklare, samtidigt som läsarna uppgraderas för att kunna stödja allt nytt. Det går hand i hand. Det är ju upp till var och än om de vill ha ett internet som funkar till 45%

Men viktigt att veta är ju att det finns skillnader mellan de olika läsarna idag som då får anses vara moderna. Det är just dessa skillnader man bör ta hänsyn till, och skriva koden på ett sådant sätt att samtliga eller iallafall de mest använda tolkar koden på ett så korrekt sätt som möjligt.

Så vi kan med gott samvete börja använda XHTML och förvänta oss att IE-användare byter webbläsare?

Jag anser IE5/Mac mer modern än IE6/Win. Den har bättre stöd för HTML4 och bättre stöd för CSS.

Kan stämma men det var också det jag sa att det finns skillnader man bör ta hänsyn. Det man ska skita i är det som är 10 år gammalt. Många påpekar att man ska göra si och så för annars kan inte Per som sitter med IE 2 läsa sidan. Tycker det är idiotiskt.

Varför?

Varför? Varför inte?

Det jag säger är att som utvecklare har jag inget ansvar för att bygga min kod på ett sådant sätt som man gjorde för 10 år sedan. Jag vill använda dagens tekniker och om någon inte kan läsa det så beror det inte på att jag har gjort fel utan att användaren helt enkelt får slänga ut sin klient som är 10 år gammal.

Det är väl inte riktigt samma sak... Om man använder "dagens teknik" (tex HTML4 och CSS2) så bör även "Per som sitter med IE 2" kunna läsa innehållet. Egentligen är det inte så mycket att ta hänsyn till. Eller?

Jag vet ingenting om äldre läsare men det har jag heller inte utgett mig för att göra. Jag vill bara påpeka att om det är något som inte stödjs i äldre läsare men som stöds i moderna så finns det ingen anledning att ta hänsyn till det.

Om man ser till att innehållet är tillgängligt utan CSS och JavaScript (och FRAMES också för den delen...) borde man vara okej.

HTML fungerar så att om klienten inte förstår innebörden av ett element så ska den rita ut dess innehåll. Tex, om man använder FIELDSET så ritar moderna webbläsare ut en ram, medan gamla webbläsare ignorerar elementet. Men man kan fortfarande komma åt innehållet...

Om man vill vara bakåtkompatibel med äldre webbläsare kan man försöka undvika THEAD, TBODY och TFOOT... Netscape 4 visar felaktigt ingenting av tabellen om man använder dem.

Om man å andra sidan vill ha en tabell som är tillgänglig för dem som använder skärmläsare osv så bör ange relationen mellan celler, om det behövs. :)

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

För de som inte vet det är IE7 under utveckling.

Länk: IEBlog - IE7

Den här gången verkar det som att Microsoft är benägna att lyssna lite mer på användarna (utvecklarna..).

Länk: IE and Standards

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)