webForumDet fria alternativet

skriva om till CSS

32 svar · 760 visningar · startad av Calevan · sida 2 av 2

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Klart det går, det är bara inte rätt ;)

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

I min natur som en ständigt ifrågasättande person kan jag inte nöja mig med det där... *får hemska minnen från mattelektioner*

Är det ungefär som med <b> och <strong>? Lika obegripligt alltså? :P (Vill inte dra igång en debatt om det nu)

Förresten. Varför detta hat mot table i design? Jag säger inte att jag strider för det, men jag är ju som sagt en ifrågasättare ;)

det är väl inget fel med en tabell i en design?
Men att använda html(tabell i detta fallet) för att positionera(pressentera) text och bilder strider mot lite av tanken med att separera design och innehåll.
Skall du t.ex designa om en sådan sida måste du skriva om varje sida, med "neutral" html formaterad med css ändrar du bara css filen, och ändringen slår genom på alla sidor som berörs.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/links.html#h-12.2.3

Om du testar att surfa med en mobiltelefon så förstår du. (På vissa sidor får man kolumner som är en bokstav breda.) Om du använder tabeller måste du i förväg veta layouten, och lägga innehållet i den ordningen. Använder du CSS kan du lägga innehållet i logisk ordning (tex, innehållet först och navigeringen sen). Det blir väldigt jobbigt att ändra layout om man använder tabeller, medan med CSS kan det räcka med att ändra två rader kod för att flytta en kolumn till andra sidan. http://standardice.com/seybold/

Dessutom är inte tabeller tänkta för layout.

Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media. Additionally, when used with graphics, these tables may force users to scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger display. To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables.

http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/tables.html#h-11.1

Okej.
Jag brukar inte ha så pass attraktiva sidor så att folk surfar på dem med mobil (ingen alls surfar på dem?) så det har aldrig slagit mig.
Men tack för svaren!

Hey ho!
Jag fick en snilleblixt.
Är det rätt om jag säger att typ jag har en sida men lite grejer och till vänster har jag menyn i ett div-block. detta stylar jag med id=nav eller något
Sen i själva innehållet stylar jag tex. alla h1-taggar med class=rubrik.
Har jag rätt eller har jag rätt?

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

oskob: Kolla in länkarna och tipsen i tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=108792&forumid=12 så tror jag att du kan lista ut svaret själv :)

mv icaaq

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Du behöver inte lägga till en klass till h1-elementen heller, såvida du inte tänker använda h1-elementet på olika sätt på sajten. Det räcker att du skriver en regel för h1-elementet i stället.

h1 { font: 12px Verdana,Tahoma,Helvetica,sans-serif; color: #800; }

i stället för

.rubrik { font: 12px Verdana,Tahoma,Helvetica,sans-serif; color: #800; }

Då behöver du bara skriva

<h1>Rubrik</h1>

på dina sidor..

Jo det förståss. menade själva principen :)

oskob skrev:

Jo det förståss. menade själva principen :)

Du kan göra hur du vill, bara du gör rätt ;)
Det är löjligt att sätta en class på t.ex <h1> om alla dina <h1> skall vara likadana.
Class använder du iregel när du har en grupp element som hör samman (samma klass), ID används som unikt "id" (:OO ) t.ex. anrop i script.

Okej om jag säger såhär att jag har en DIV som innehåller lite fakta som är längst ner på varje sida och den ska ha en ram så använder jag ID eftersom den alltid är där och den förekommer bara en gång.
Och sen har jag i texten några bilder som ska floata left, då använder jag class?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Det låter bra. :)

:birp

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)