Justify i word justerar texten så att det blir en rak kant i båda sidorna av kolumnen (kalibrerar med extra mallanslag). Går detta att få till med CSS ?
Finns det någon motsvarighet till words "justify" i ccs ?
11 svar · 317 visningar · startad av mattiasnordin
Jag har hittat
justify
The justify value adds blank (white) space between adjacent words and characters in order to align both the right and left sides of a block of text. The letter-spacing property can override justification.
Men får det inte att fungera. ?!
Kod?
Fungerar detta då?
<p style="width: 200px; text-align: justify;">Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec ac felis sit amet metus feugiat malesuada. Sed ultricies purus quis augue. Nullam sed eros vel sem ultrices commodo. Donec vulputate odio id eros. Suspendisse potenti. Suspendisse nisl. Donec eu urna. Quisque dictum, quam vitae pharetra convallis, dui urna accumsan ante, quis posuere orci augue sit amet eros. Curabitur pharetra interdum mi. Quisque cursus purus sed lacus. Aliquam ut nulla blandit eros luctus nonummy. Aenean non leo. Maecenas ultricies purus ac purus. Fusce vel orci ac velit sagittis ullamcorper. Proin sit amet elit. Nam posuere urna sit amet felis. Proin gravida arcu id sem. Ut iaculis quam ut diam.</p>
.textJustify {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color : #000000;
font-size: 10px;
font-weight: normal;
text-align: justify;
}
<span class=textJustify>
<%= rsMess("Message") %><br>
</span>
Det jag skriver ut ligger i en tabell och jag skulle vilja att texten justerades som det är tänkt.
:)
Det fungerar bara på blockelement.
Vad betyder det ? *ler*
Ok... Nu fungerar det. Jag bytte <span... mot <div...
Vad är det för skillnad på span och div? Jag är ganska novis på css. :)
blockelement = p, div,
inline element = hr, img, span
Gör en sökning här, Erik Juhlin och jag "tävlade" i att förklara det för några år sedan ;)
Ok LOL. Tackar för assistansen !
Tommy Olsson har skrivit en del om skillnaden mellan block och inline. Här är första delen i hans serie om tre artiklar i ämnet:
http://www.autisticcuckoo.net/arkiv.php?id=2005/01/11/block-och-inline-1