webForumDet fria alternativet

Stanna kvar i iframe!

7 svar · 230 visningar · startad av Prime_66

Prime_66Medlem sedan aug. 2004290 inlägg

Jag öppnar en ny sida i en iframe. Borde inte länkarna i den som standard öppnas i samma iframe som sidan ligger i? Verkar inte vara så..?

donkeyMedlem sedan jan. 2004179 inlägg

enligt mina erfarenheter är det väl bäst att alltid skriva target="den frame där sidan ska öppnas" oavsett om iframe används eller inte...

NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg

Jo! En vanlig enkel länk typ: <a href="sida.htm">Sida</a>
på den första iframesidan laddar en ny sida i samma iframe!

OK, o om länkningen görs med javascript borde väl

parent.location vara rätt?

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Visa gärna koden som du har problem med. :)

Ja. en bra idé :r

Jag öppnar en fil jcal.php i iframen på en sida. Det är en kalender där man kan lägga till events osv. o jobbar mot en mysql databas. Jag vill att den ska jobba helt o hållet i iframen. Men länkningen i själva jcal är gjord med javascript blandat med vanliga a href:ar. Kolla på följande kod:

<td onClick="parent.location='<?php echo $this->daypage; ?>?date=<?php echo $this->dtmDateSelect; ?>'" onMouseOver='this.bgColor="<?php print $this->currdaybg; ?>"' onMouseOut='this.bgColor="<?php print $this->currdaybg; ?>"'  bgcolor="<?php print $this->currdaybg; ?>" width="<?php echo $this->daywidth; ?>" height="<?php echo $this->dayheight; ?>" valign="top">
						<?php if($this->daycontent[$this->intDateCounter]) { ?>
						 <a href="<?php echo $this->daypage; ?>?date=<?php echo $this->dtmDateSelect; ?>" class="<?php print $this->daynumclass; ?>"><?php echo $this->intDateCounter; ?></a>
						 <div id="<?php echo $this->contentcls; ?>">
						 <?php // first weeks day content if it is the current day.
						 print $this->daycontent[$this->intDateCounter];
						 ?></div>
						 <?php } else {
						 ?><div class="<?php print $this->emptydaycls; ?>"><?php print $this->intDateCounter; ?></div><?php
						 } ?>
					</td>

Hur skriver jag för att vid klickning (onClick-funtionen) stanna kvar i samma fönster?. Iframen i detta fallet. Iframen är för övrigt placerad på en sida i ett frameset i "mainFrame". Som det är nu öppnas länken i samma fönster men alla andra fönster försvinner.

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Testa att byta ut "parent" mot "document".

Ahh..gott! Funkade..tack! :birp

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)