webForumDet fria alternativet

Hjälp med frames!

7 svar · 359 visningar · startad av oheimeryd

oheimerydMedlem sedan jan. 20059 inlägg

Hejsan.

Bygger på en sida som jag vill ska se ut såhär:

Har problem att få dit ramarna. Har letat på en sida som jag glömt namnet på (websideskolan, eller nåt, vill gärna ha tips på vad den heter).

Där stod det i alla fall hur man gjorde för att få bort den grå lkanten på ramarna. Jag klistrade in den i kod-läger på DW men det funkade inte.

Vad är fel?

bluxbluxoMedlem sedan okt. 20034 048 inlägg
frameborder="0"

Testat att lägga dit det?

Pssst... ;)

Tack för tipset.

Jag har skapat ramarna nu genom att välja dem i DW.

När jag väljer att titta på koden så ser det ut såhär:

<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>

</body>
</html>

Tycker inte den har uppfattat att jag gjort ramar. Vad är fel?

bluxbluxoMedlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Jag tänker nog att du har glömt och spara. ;)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..

Kolla i din filkatalog, förmodligen har DW skapat fler filer där, varav en av dem är den som innehåller dina ramdeklarationer.

Antagligen har du råkat få upp koden för den separata sidan som DW har skapat som innehåll i ramen, och inte på den kod som innehåller <frameset>- och <frame>-elementen...

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Varför ska du blanda in frames för en sådan layout? Jag skulle istället kolla in Little boxes och hittat en mall som passar dig där. Testat lite, kliat sig i huvudet lite, testat lite till, frågat en fråga på wF, få svar från någon på wF, testat lite till.... .... .... .... och till slut ha en lite mer användarvänlig (och förhoppningsvis en standardiserad hemsida). Men det är ju vad jag önskar att jag hade gjort, du kanske har en anledning att använda frames.....

Hoppas att det går bra med hemsidesbyggandet :)

mv icaaq

Tack för hjälpen så här långt alla.

Little boxes såg bra ut, men kan jag då editera varje låda för sig?

Förstår faktiskt inte vad som är smidigare, förklara gärna då jag är rätt ovetande inom webdesign.

Kan smyga in en till fråga när jag ändå håller på;

Jag har laddat ned ett färdigt meny-script från http://simplythebest.net/scripts/DHTML_scripts/dhtml_script_105.html

Det innehåller bla. tre filer:
menubarAPI4.js
init.js
menu.css

I vilka mappar ska jag placera dem?

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Little boxes såg bra ut, men kan jag då editera varje låda för sig?

Nej och Ja, Du kan ju editera varje box för sig men om du vill ändra innehållet på alla sidor får du köra något serverspråk som tex. använder include-filer.

Förstår faktiskt inte vad som är smidigare, förklara gärna då jag är rätt ovetande inom webdesign.

Det är kanske inte smidigare för dig som utvecklar sidan(om inte du kan använda dig av ovanstående serverside-teknik) men det är smidigare att använda för besökaren, iaf om besökaren använder en textbaserad webläsare, en screenreader (sådana som blinda eller personer med nedsatt syn använder när de surfar), en PDA eller någon annan sorts webbläsare som inte fungerar som an vanlig browser.

I vilka mappar ska jag placera dem?

om du inkluderar nedanstående kod, så ska filerna ligga i en mapp under rooten som heter menu_script

[red]
<style type="text/css" title="stylesheet.css">
@import "/menu_script/menu.css";
</style>
<script src="/menu_script/menubarAPI4.js" type="text/javascript"></script>
<script src="/menu_script/init.js" type="text/javascript"></script>
[/red]

mv icaaq

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)