Nu sitter man här igen och ska browserkolla en sida och inte helt oväntat dyker det upp lite smått.
Har en cell där det ligger en tabell i. Tabellen har height:100px.
I netscape 7 och Opera fyller tabellen ut hela cellen (som har variabel storlek) men i IE och NS 6 fyller det inte ut. Hittade ett "hack" för att få det att funka i IE, nämligen att sätta en kommentar före doctypen så att den går in i quirks. Dock får jag det inte att fungera i NS 6.
Har satt mina teckensnitt i px för att bibehålla storleken i så många läsare som möjligt. Dock blir det feta linjehöjder i NS 6 så texten ser helskum ut. Funkar fint i resten av webbläsarna.
Nej, den blir inte det med IE... fråga mig inte varför.
Hmm...
Hur höjd på tabeller och tabellceller skall hanteras när "den angivna höjden antingen är högre eller lägre än innehållets verkliga höjd" (fritt tolkat ur CSS2.1) sådär är uttryckligen odefinierat i CSS2/CSS2.1 (och i CSS1 som MSIE följer finns inte ens möjligheten att ställa in höjd på tabeller/tabellceller)...
Dessutom är en procentuellt angiven höjd på en tabellcell per definition odefinierad i CSS2/CSS2.1
Så att det kan bli olika i olika webbläsare är väl bara att räkna med :(
Förmodligen ger MSIE tabellen höjden "auto" eftersom 100% av auto (cellens höjd) är auto - vilket ger att tabellen blir "lika hög som dess innehåll kräver" (definitionen på en tabells defaulthöjd)...
Medan övriga tolkar höjden till 100% (som i 100% av omgivande block)
What to do ?
Försök hitta en annan lösning, eller försök lev med att just gamla NN6 buggar ur... (Låter krasst - jag vet, men hur många besökare har du/kunden som kör NN6 mot sidan idag ?)
Vill du ha mer hjälp, har du nog bäst chans om du publicerar en länk till själva sidan (eller lägger upp den i "Mina filer" i kontrollpanelen här på wF...
trist. det jävliga är att jag inte har en blekaste hur jag ska komma runt det. har alla gånger lagt 20 timmar på att hitta lösningar kring problemet som uppstår i NS 6 och IE 5.1 för mac.
sidan är ganska komplex och genereras med asp beroende på en himla massa parametrar så det blir svårt att publicera kod.