Såg i inlägget nedan hur man gör i photoshop! Vet någon hur man åstadkommer samma sak i Paint Shop Pro 6.0 ?
------------------
Jag kan inte mycket men vill gärna lära mig lite!
7 svar · 262 visningar · startad av svejan
Såg i inlägget nedan hur man gör i photoshop! Vet någon hur man åstadkommer samma sak i Paint Shop Pro 6.0 ?
------------------
En lätt (men lite jobbigare) version av tipset är ju att skapa ett nytt lager och sedan göra ett streck i det lagret. Kopiera sedan bara hela lagret om och om igen så får du samma effekt...
Men som sagt det blir lite jobbigare ;)
------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda
Nästan samma sätt.
Skapa en tom bild, bakgrundsfärg: Transparent, Width exempelvis 100px, height 2px.
Dra en linj(1px) rakt över den nya bilden.
Minimera den nya bilden.
Aktivera den bilden du vill lägga skugga på, Välj "layers" > "Create new"
Se till att det nya lagret är aktivt, välj "flood fill", välj den nya bilden som "Pattern", klicka och det skall vara klart.
/frankof
------------------
Jag ilar genom allt jag gör för att få göra något annat.
Tack för hjälpen!
En annan fråga, är det vettigt att använda png istället för jpg bild? Jpg bilden jag gjorde blev inte så klar i färgerna när jag sparade bilden efter att jag använt pattern och sparat....i så fall, går en png bild att komprimera? Fungerar png bilder i dom vanligaste läsarna?
------------------
Ja, png skall kunna användas, visst nog lite taskigt stöd i explorer.
Om inte jag har missat något är png ett komprimerad format, fast på ett "bättre" sätt än jpg(icke forstörande).
/frankof
------------------
Okej, men om jag har en png som jag vill komprimera mera, vilket program kan jag då använda till det? Hmm, taskigt stöd sa du! Tror du att bilden inte visas alls i vissa versioner av explorer eller vaddå?
------------------
[Redigerat av svejan den 01 jul 2001]
Inte säker på hur det är, men vet att det är problemer med opacitet.
Sedan är jag inte säker på vilka versioner av netscsape och explorer som stödjer png överhuvudtaget.
/frankof (väntar på att Erik flyttar tråden då detta inte har så mycket med html att göra)
------------------
Ajdå, sorry, är ny här, ska kolla efter rätt forum nästa gång :)
------------------