webForumDet fria alternativet

Iframe med runda hörn?

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

18 svar · 760 visningar · startad av pews

pewsMedlem sedan feb. 200511 inlägg

Hej,

Ny här :)

Jag sitter och gnyr över att jag inte vet hur (eller om) man gör runda hörn på en iframe. Kan man det? Hur?

Det jag har gjort är att göra en "area" och sedan lagt iframen i den, "arean" har jag lyckats sätta runda hörn på men jag tror det skulle bli bättre om jag kunde skippa den.

Hoppas på hjälp!

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Tack

Tack för hjälpen och tack för välkomnandet :e

Är det iframe?

Hej igen ...

Denna class "container" är det verkligen en iframe? Anledningen till att jag vill ha just iframe är att det ska kunna laddas in filer där. Jag känner mig lite osäker på hur jag ska kunna modifiera koden så att det passar ihop med just iframe-koden. Ngn som vet?

nä, det är inte en iframe, vad jag vet kan du inte göra rundade hörn på en iframe(moz har en borderstyle som visstnog skulle runda hörnen på element, men fungerar bara i moz i såfall), du är tvungen att göra det med bilder.

Då vet jag

Ok, då vet jag. Tack för din hjälp.
Ytterliggaren en fråga ... om man definierar alla element på sidan i en CSS och lägger alla stl i % kan man då klara av att sätta runda hörn på iframe med hjälp av bilder och då få hörnen(bilden) att följa med när stl på webbläsarfönstret ändras? Visst kan jag exprimentera med detta själv och se men om nu någon (du?) vet så slipper jag ju lite tid med det i alla fall.

:)

När du gör en design som är beroende av at varje pixel hamnar på samma plats är det en dålig ide att använda relativa storleker ;)
Men du kan ju blanda rätt friskt, använd fasta värde där det behövs.

NellanMedlem sedan dec. 200419 inlägg

Iframe med rundade hörn:
http://nellan.net/temp/rundade

;)

Nellan skrev:

Iframe med rundade hörn:
http://nellan.net/temp/rundade

;)

Det är inte iframen som har rundade hörn ;)

Yes jag lyckades (iframe m runda hörn)

För ett par dagar sedan skrev jag en fråga om huvida man kan göra iframe med runda hörn och jag fick en del olika svar och tips om länkar. Sedan dess har jag fipplat med både det ena och det andra ... och jag har lyckats ... kanske inte med att få en iframe med runda hörn men det ser i alla fall ut så och det fungerar fortfarande som en iframe. Hur gjorde jag då?

Jo, först och främst gjorde jag iframen transparant genom att ange style="background-color:transparant;
Sedan gjorde jag en tabell i den fil som ska laddas in i iframen. Den tabellen gav jag tre rader - i den överska la jag en bakgrunds-bild som jag gjort med runda hörn och en bakgrund i den färgen som index-sidan har, mittenraden la jag en vit bakgrundsbild och i den nedersta en motsatt bakgrundsbild jämfört med den översta. Tabellen är lika bred som iframen.

Bra, blev det i alla fall! :D

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Gott. Men tänk på att nästa gång du klarar av nåt, så skriv i den tråden du frågade i hur du gjorde det, i stället för att skapa en ny tråd. Blir lättare att hitta för andra sen..!

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

(Den förra tråden)

Kan du visa en live-version?

Nu är det inte en iframe jag har använt, men det kanske går att ersätta den den innersta diven mot en iframe (om det nu finns anledning till det...): http://zcorpan.1go.dk/crap/round-corners/ :)

Live-version

Live kan ni se det här:

https://www.odlund.com/brs

Men snälla ni bry er inte om det hemska blinkandet från "sponsor-arean". Sajten är inte klar utan ska lanseras den 1 mars under adressen https://www.brs.nu

Och jag är ledsen , självklart skulle jag ha svarat i samma tråd - klantigt av mig mig!!! :(

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ser inget vidare ut i Firefox. :l

ouch, det var inte så lyckad i MOZ heller ;)

Förstod det!

silfver skrev:

Ser inget vidare ut i Firefox. :l

frankof skrev:

ouch, det var inte så lyckad i MOZ heller ;)

Nej, jag förstod att det inte skulle göra det ... men just nu är uppdraget så att jag ska fixa det i IE ... trist men sant. Jag ska jobba vidare med lösningar som ska passa fler läsare, men 1 mars är så pass viktigt att de struntar i en del grejor så länge.

Har ni lust att skicka mig en skärmdump - båda två? Skulle vara intressant och se hur det ser ut.

Tack på förhand!!

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Re: Förstod det!

pews skrev:

Har ni lust att skicka mig en skärmdump - båda två? Skulle vara intressant och se hur det ser ut.

Tack på förhand!!

Självklart. :)

pews_splash.gif

Och moz
Din meny fugerar heller inte.

pews_moz.gif
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Slår ihop dina trådar.

mvh Palle
Moderator webForum

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)