Kan man på något sätta disabled på ett helt formulär?
Har testat men får det inte att fungera. Det går ju att göra så på ett enskilt objekt (t.ex en textruta) men går det på hela formuläret?
formulär och disabled
8 svar · 358 visningar · startad av Pedda
Men JavaScript går det fint.. :)
[red]<script type="text/javascript">
function disableForm()
{
for(i = 0; i < document.forms[0].elements.length; i++)
{
document.forms[0].elements[i].disabled = true;
}
}
</script>
...
<body onload="disableForm();">[/red]
Vill inte förlita mig på javascript då jag antar att formuläret kan användas om man har javascript avaktiverat i webbläsaren?
Så vitt jag vet finns det inget sätt utan att använda javascript. Men å andra sidan - varför vill du visa ett formulär där alla fält är disablade, om dessa inte ska manipuleras på ngt sätt, värdena skickas ju ändå inte vidare. Funderat på readonly isf?
Problemet är att vissa ska ha tillgång till att posta formuläret medans andra bara ska kunna se en del värden som är ifyllda.
Hur funkar readonly som du nämnde?
du nämner att vissa ska kunna se och vissa kunna posta.
det betyder att du använder ett serverscriptspråk då eller för att bestämma detta?
om ja så är det ju inga problem, asp exempel:
<%
Dim ReadOnly
ReadOnly = ""
'ej inloggad
If len(Session("UserId")) =0 Then
ReadOnly = "readonly"
End If
%>
<input <%= ReadOnly %> type="text" name="">
...
Skillnader mlln Readonly och Disabled är t ex att du kan sätta focus på den förra, de ingår i tabordningen(fin svenska .. ), de skickas med i formulär-postningar.
Som Doggerlito skriver så anger man readonly="readonly".
För övriga skillnader - håll tummarna att Jarvklo ser tråden :)
Har inte hört talas om readonly tidigare, så det låter intressant. Ska testa med doggelito's förslag (fast med php ;) ).
Har läst på lite nu om readonly och vad jag förstår så fungerar den bara på enskilda fält liksom disabled. Sökte något som spärrade hela formuläret så jag får göra en annan lösning.