webForumDet fria alternativet

Ladda in externa style sheets och xml-länkar

HTML & CSS

24 svar · 782 visningar · startad av echoSwe · sida 2 av 2

Frågan, av echoSwe

1) Jag har börjat skicka mina XHTML 1.0 Transitional sidor med ContentType="application/xhtml+xml" i ASP .Net (ASP .Net har inget med frågan att göra) XML Parsing Error: not well-formed Location: <a href="http://www.designsnack.com/index.php?category=portfolios& amp;sortby=id& amp;order=desc& amp;rows=0" title="DesigSnack" rel="external">DesignSnack</a> Hur löser jag detta? Den ä

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Han kanske vill lära sig XHTML, och allt vad det innebär. :)

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

zcorpan: Jag förstår din tankegång, och det borde inte vara för svårt att skriva om ditt exempel till asp. Ska testa när jag har tid.

Pace: Ja, zcorpan har återigen rätt ;) jag vill lära mig teknikerna.
Sen måste jag ju säga att jag inte har två versioner utan bara två doctypes. Och sen har jag hack i min css kod för att dölja genomskinliga png bilder för Internet Explorer. Sist men inte minst så har jag två stycken (paragraphs) i början av Default.aspx som också bara visas för IE, där jag skriver att de ska byta till en modernare. Det är sådana metoder jag tror man får använda om det ska bli något genomslag - alltså att man åtminstonde nämner att en annan webbläsare hade varit bättre.
Om detta sedan "är de mörka dagarna av 1997 igen där man sätter en 'best viewed in' logo på varje sida", så låt gå för det.
Du säger också att det räcker med den som fungerar med "dagens" teknik, som du uttrycker det. För det första så är IE inte dagens teknik, den är 1999s teknik eller nåt sånt. 6 år gammal alltså. Och jag tycker uppenbarligen inte att den räcker. Om du kollar på designer sidor (https://www.designsnack.com) som har hög rating och som är snygga så använder de sig uteslutande av genomskinlighet på bilder och object. Deras designer hade absolut inte sett snygga ut med box modellen som IE håller - och jag vill kunna bygga lika snygga layouter - något som det krävs genomskinlighet för tycker jag. (kolla skillnaden på min meny mellan IE och FF) PNG som fungerar gör mycket. Sen i portfolio - fungerande javascript... (vet inte var det är för fel i IE)
Det blir liksom för mycket slöseri med tid om man ska göra ALLTING bakåtkompatibelt, samt att det inte alltid går.

//Henke

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Tänk om hela webben helt sonika skulle gå över till XHTML... då skulle folk inse att IE inte funkar och gå över till en bättre webbläsare ;)

echoSwe, det är väl främst MIME typen som skiljer sig åt... Doctypen har inte så mycket med saken att göra. :)

Nu kan jag inte testa om det funkar, men jag tror det borde se ut ungefär såhär i ASP:

Response.Charset = "utf-8"

If InStr(Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT"), "application/xhtml+xml") > 0 Then
    Response.ContentType = "application/xhtml+xml"
    Response.Write("<?xml version=""1.0"" charset=""utf-8""?>")
    Response.Write("<?xml-stylesheet type=""text/css"" href=""style.css""?>")
Else
    Response.ContentType = "text/html"
End If

Tja. Just det... Doctype är ju XHTML transitional 1.0 ;)..
Att hela webben skulle gå över är ju dock önsketänkande, men ni som är webbdesigners och bygger nya sidor hela tiden kan väl använda er av lite modernare features så att fler och fler sidor börjar se bättre ut i Firefox än i IE.

Jag ska testa skriva det som du har skrivit där i C#... Återkommer när jag har gjort det. Tack för exemplet.

Kolla i ASP .Net i den här tråden!

441 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
311 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
311 ms — ändringar (db)