TonyboyMedlem sedan jan. 200554 inlägg Hej!
Jag skulle gärna vilja hitta bra rutiner att hålla sig till när det gäller textstorlekar. Pixlar går bort eftersom de tolkas olika beroende på webbläsare, plattform etc.
Jag skulle gärna vilja hålla mig till procent. Vad är det egentligen för skillnad på procent och em? Borde inte 110% bli detsamma som 1.1em?
När det gäller att ange grundstorleken för all text i 'body' eller sin 'container' (wrap) så skulle jag gärna vilja ange detta med 'font-size: small' men jag vet att detta också tolkas olika på olika klienter. Ibland har jag sett hacks t.ex:
font-size: x-small; /\* IE5 Win \*/
voice-family: "\\"}\\"";
voice-family: inherit;
font-size: small;
Betyder detta att man anger 'x-small' för IE5 Win och 'small' för alla övriga webbläsare. Är detta tillförlitligt och bra sätt att ange grundstorleken att utgå ifrån när det gäller textstorlek i sina dokument och sedan använda sig av procent för att styra övrig text?
Detta var rätt många frågor angående storlek på text men det skulle vara roligt att kunna ha en fast rutin att hålla sig till och veta att det ser bra ut hos alla klienter.
Tack på förhand!
/ Tony
Det hela med % och em handlar om att om användaren ändrar storleken på fönstret så kan element hamna på fel ställen om man använder % i stället för em. Någon annan kan säkert förklara bättre. :)
Dessutom har jag upptäckt att helst bör man ange storlek i pixlar o dyl. i stället för exempelvis small. Är det något som de ledande webbläsarna hanterar olika så är det egenskaper som får ett textvärde (ex. small, x-small) i stället för ett siffervärde (ex. 12px).
Jag använder mig själv av em-egenskapen och anger texters storlek i pixlar.
TonyboyMedlem sedan jan. 200554 inlägg Hej m_soderlund!
Du missuppfattade min fråga lite grann. Jag pratar uteslutande om textstorlekar och ingenting annat.
Du som har kunskap och god kunskap i ämnet kan väl försöka svara på mina ovanstående frågor och tankeställningar.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
Borde inte 110% bli detsamma som 1.1em?
Jo, det är samma när det handlar om font-size.
% brukar vara samma på de flesta klienter, så det är säkert att använda. em är ibland smidigare, men IE har lite problem med det när man ändrar textstorleken i webbläsaren... Speciellt när man anger värden mindre än 1...
Dock fungerar det att sätta
body { font-size: 76%; }
och sen resten i em, men aldrig under 1em. Det verkar som att just 76% är det minsta man kan använda om man vill att det ska se likadant ut i de flesta klienter. :)
TonyboyMedlem sedan jan. 200554 inlägg Tack för svaret zcorpan!
Då är det som jag trodde än så länge. Håller med om att det känns smidigare att använda em istället för at kanske blanda både och men nu skulle jag vilja gå över till att enbart försöka använda ett mått och det känns som om procent borde bli det naturliga valet ändå i framtiden i och med att IE också verkar ha lite svårt för em i vissa sammanhang.
Då återstår att bestämma grundstorleken sedan som man skall basera sina resterande storlekar på och jag hade som ett förslag small, x-small. Någon som har bra koll på detta och vilka klienter som tolkar vilket?
Som jag förstått det så funkar small bra på det mesta förutom IE (vet inte ifall det är både WIN och Mac). På IE så verkar x-small åstadkomma samma som small för övriga.