webForumDet fria alternativet

Vad har vi att se fram emot vad gäller layouter?

HTML & CSS

1 svar · 240 visningar · startad av Troxy

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg
Frågan#1

Jag har börjat göra CSS-baserade layouter. Dock slår det mig: Vem tusan orkar med sånt när man hela tiden måste ta till CSS-hack och trixa med negativa marginalvärden och annat? Att göra 100 procentiga layouter som sträcker sig hela vägen till botten är en rejäl utmaning!

HTML-attribut för utseende förkastas i rasande takt, samtidigt som CSS inte ens stöds fullt ut.

Jag vet att alla problem till stor del ligger i webbläsarnas klena CSS-stöd, men är en lösning påväg?

- Vad har vi att se fram emot vad gäller uppbyggnad av layouter? Är ett nytt, enkelt och logiskt sätt att göra layouter pågång?
- Jag antar att det finns en hel del intressant i CSS3, eller?
- Är display: table, td, tr det man ska använda (när det nu stöds av samtliga webbläsare) ?

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

CSS3 kommer nog bjuda på en del godheter, men det är ett tag kvar tills det blir en rekommendation, och förmodligen några år till innan samtliga webbläsare har acceptabelt stöd för det...

display:table stöds inte alls av IE/Win, men det hindrar dig inte från att använda det. ;) [edit]Testa det här:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
<html lang="sv">
<title>display:table</title>
<style type="text/css">
.table { display: table; border-collapse: separate; border-spacing: 2px; border: thin outset; }
.table .caption { display: table-caption; font-size: 1em; text-align: center; margin: 0; }
.table .row { display: table-row; }
.table .row p { display: table-cell; border: thin inset; padding: .1em; } 
</style>
<div class="table">
	<h1 class="caption">display:table</h1>
	<div class="row">
		<p>Den första cellen
		<p>Den andra cellen
	</div>
	<div class="row">
		<p>Den tredje cellen
		<p>Den fjärde cellen
	</div>
</div>

:) [/edit]

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)