Re: xhtml strict eller transitional
m_soderlund skrev:
Min fråga är då: är det mer korrekt att använda sig av strict i stället för transitional?
Nej.
I så fall - varför finns transitional över huvud taget?
Arv från HTML4 (som fastställdes i december 1997)
HTML4 Transitional togs antagligen med i HTML4 för att man skulle kunna vara bakåtkompatibel mot tidigare versioner av HTML (det fanns flera falanger på den tiden och HTML4 var ett stort steg av W3C för att återfå kontrollen av HTML efter debaklet med de olika HTML3-versionerna och "slagsmålen" om vem som definierade vad som föregick dem). Man valde helt enkelt att tillhandahålla tre olika DTD:er som en sorts kompromiss (min tolkning ;) )
För att steget från HTML (transitional) till xhtml strict inte skulle bli "för stort"?
nej - xhtml 1.0 är "bara" en omskrivning av HTML4 och xhtml 1.0 Strict motsvarar i princip exakt HTML4 Strict (skillnaderna härhör sig i princip enbart ur skillnaderna mellan SGML och XML)
Men då fanns ju HTML strict också..?!
... som finns med för att steget mellan dåtidens "standard practices" för HTMLkodning och W3C:s "vision" om framtiden inte skulle bli för stort.
Jag tolkar processen som att W3C gjorde en avvägning mellan att de både ville kasta ut alla taggar som hade med presentation att göra och få folk att gå över till CSS (via Strict) samtidigt som man ville kunna erbjuda ett bakåtkompatibelt alternativ (via Transitional)...
Vad jag vill veta är alltså varför man ska använda sig av xhtml strict i stället för xhtml transitional.
Om man har ambitionen att skriva webbsidor som separerar Struktur (xhtml), Utseende (CSS) och Beteende (Javascript) så är det mindre risk att man "skjuter sig i foten" om man kör "Strict" ;)
Skämt åsido.
Personligen gör jag det mest för att jag upplever "Strict" som enklare och "mer logiskt" att använda än Transitional iom att Strict bl.a. har en klarare distinktion om vad som är "block" och vad som är "inline" och var olika typer av element får förekomma i koden (vilket märks väldigt väl i t.ex. <body> och <form>).
Men egentligen är det väl en smaksak...
Hursomhelst upplever jag det som att man att om man lär sig koda i "Strict" (oavsett om det är i HTML4/4.01 eller xhtml 1.0) så får man mycket mer stöd när man planerar in sina CSS-selektorer, hjälp med att placera klasser på logiska ställen, hjälp att "greppa" delstrukturer och så vidare än om man kör "Transitional"...
... och som med allt annat i den här världen så beror nyttan av det naturligtvis på att man validerar sin kod eller ej när man väl valt vilken DTD man vill följa :bire