webForumDet fria alternativet

xhtml strict eller transitional

7 svar · 534 visningar · startad av m_soderlund

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag har flera gånger funderat över om man bör använda sig av xhtml strict eller transitional. I alla fall har det slutat med att jag använt mig av transitional, p g a att bland annat target-attributet är tillåtet där.

xhtml.nu skriver jarvklo så här

jarvklo skrev:

...rekommenderars den ärade besökaren att successivt, och i sin egen takt, ta de steg som behövs för börja gå över till användningen av xhtml 1.0 Strict för sina webbsidor..

Se hela texten i sitt sammanhang här: Jubileum

Min fråga är då: är det mer korrekt att använda sig av strict i stället för transitional? I så fall - varför finns transitional över huvud taget? För att steget från HTML (transitional) till xhtml strict inte skulle bli "för stort"? Men då fanns ju HTML strict också..?!

Vad jag vill veta är alltså varför man ska använda sig av xhtml strict i stället för xhtml transitional.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Re: xhtml strict eller transitional

m_soderlund skrev:

Min fråga är då: är det mer korrekt att använda sig av strict i stället för transitional?

Nej.

I så fall - varför finns transitional över huvud taget?

Arv från HTML4 (som fastställdes i december 1997)
HTML4 Transitional togs antagligen med i HTML4 för att man skulle kunna vara bakåtkompatibel mot tidigare versioner av HTML (det fanns flera falanger på den tiden och HTML4 var ett stort steg av W3C för att återfå kontrollen av HTML efter debaklet med de olika HTML3-versionerna och "slagsmålen" om vem som definierade vad som föregick dem). Man valde helt enkelt att tillhandahålla tre olika DTD:er som en sorts kompromiss (min tolkning ;) )

För att steget från HTML (transitional) till xhtml strict inte skulle bli "för stort"?

nej - xhtml 1.0 är "bara" en omskrivning av HTML4 och xhtml 1.0 Strict motsvarar i princip exakt HTML4 Strict (skillnaderna härhör sig i princip enbart ur skillnaderna mellan SGML och XML)

Men då fanns ju HTML strict också..?!

... som finns med för att steget mellan dåtidens "standard practices" för HTMLkodning och W3C:s "vision" om framtiden inte skulle bli för stort.

Jag tolkar processen som att W3C gjorde en avvägning mellan att de både ville kasta ut alla taggar som hade med presentation att göra och få folk att gå över till CSS (via Strict) samtidigt som man ville kunna erbjuda ett bakåtkompatibelt alternativ (via Transitional)...

Vad jag vill veta är alltså varför man ska använda sig av xhtml strict i stället för xhtml transitional.

Om man har ambitionen att skriva webbsidor som separerar Struktur (xhtml), Utseende (CSS) och Beteende (Javascript) så är det mindre risk att man "skjuter sig i foten" om man kör "Strict" ;)

Skämt åsido.
Personligen gör jag det mest för att jag upplever "Strict" som enklare och "mer logiskt" att använda än Transitional iom att Strict bl.a. har en klarare distinktion om vad som är "block" och vad som är "inline" och var olika typer av element får förekomma i koden (vilket märks väldigt väl i t.ex. <body> och <form>).

Men egentligen är det väl en smaksak...

Hursomhelst upplever jag det som att man att om man lär sig koda i "Strict" (oavsett om det är i HTML4/4.01 eller xhtml 1.0) så får man mycket mer stöd när man planerar in sina CSS-selektorer, hjälp med att placera klasser på logiska ställen, hjälp att "greppa" delstrukturer och så vidare än om man kör "Transitional"...

... och som med allt annat i den här världen så beror nyttan av det naturligtvis på att man validerar sin kod eller ej när man väl valt vilken DTD man vill följa :bire

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Ang. target-attributet så handlar det om beteende, och HTML ska inte påverka beteende över huvud taget, varför det inte finns med i den strikta dokumenttypen.

Man kan dock påtvinga att länkar öppnas i nya fönster med JavaScript (beteende). Fast jag tycker ändå att det är upp till användaren hur han/hon vill öppna länkarna.

Jag tycker att man bör koda enligt de strikta reglerna, använda semantiskt korrekt (X)HTML och låta presentation och beteende ligga i externa filer. Åtmonstone är det nånting att sträva efter. ;)

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Då är jag i stort på det klara med vad som gäller angående dtd:erna. Tackar!

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

zcorpan skrev:

Ang. target-attributet så handlar det om beteende, och HTML ska inte påverka beteende över huvud taget, varför det inte finns med i den strikta dokumenttypen.

Man kan dock påtvinga att länkar öppnas i nya fönster med JavaScript (beteende). Fast jag tycker ändå att det är upp till användaren hur han/hon vill öppna länkarna.

Jag tycker att man bör koda enligt de strikta reglerna, använda semantiskt korrekt (X)HTML och låta presentation och beteende ligga i externa filer. Åtmonstone är det nånting att sträva efter. ;)

Håller med dig i att det är upp till besökaren hur saker "händer", dock är det rätt logiskt att ladda externa sidor i nya fönster.

NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg

Hmmm!

Jag tycker att det är kul att kunna koda sidor enligt "senaste" standard för att veta att jag kan :e - om det skulle behövas framöver, liksom.

Men för det mesta handlar det ju om vilka som ska kunna ta del av sajten. Jag är t.ex. ansvarig för en sajt där det är viktigt att både min mormor (som har windows 95) OCH såna som Zcorpan ;) kan surfa in och "köpa produkten". Och då får det bli en "quirkad" variant med tabell-layout annars skulle jag få "hacka ihjäl mig". Kalla mig snart för Hacke Hackspett - webläsarna hänger ju inte med!

Varför denna standard-hysteri? Är det inte bättre att börja i andra ändan? Vill man använda "target" så kan man väl välja en standard/doctype som tillåter det? HTML 4.01 tolkar de flesta på någorlunda samma sätt! Sen är det ju förstås bra att hålla sig så "up to date" man bara kan - så man slipper koda om inom en alltför snar framtid - men varför XHTML Strict?

Handlar det inte egentligen om vilken vilka som ska kunna ta del av sajten och vilken PLATTFORM man kodar för? Har man en vanlig websajt som är avsedd för webläsare i första hand finns väl ingen anledning att koda i XHTML Strict egentligen?

Enda anledningen att använda XHTML Strict är väl att man är "standardfreak" eller att man vill att underlätta för fler plattformar att se sidan. Och då är det ju helt OK!

Missförstå inte! Jag gillar "standardfreakar" - några måste ju gå i spetsen. Men jag tycker W3C's knappar är FULA!

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Nipon, jag håller med dig. Å andra sidan föredrar jag att koda i Strict. ;)

NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg

Och det är tur för oss andra! Annars skulle vi ju inte ha nån att fråga när vi kör fast... :stud

Man kan väl göra som man vill helt enkelt. Fast det är ju bra om man vet vad man gör och varför, så att säga! :)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)