webForumDet fria alternativet

frames och scroll?

13 svar · 298 visningar · startad av axasaga

axasagaMedlem sedan jan. 200552 inlägg

Hej! Jag håller på att göra en hemsida med två frames, en top och en ned. Går det göra så att man scrollar hela sidan och inte bara nedre delen eller är det bara något jag har fått för mig...?

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Vad är vitsen med att ha frames om du vill scrolla hela sidan?

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

Ja det finns en möjlighet om du lägger dina frames i en "huvudframe". Men jag håller med Insider, vad är vitsen?

Är det kanske iframes du är ute efter?

Jag försöker väl göra det lite lätt för mig och slippa länka om ifall jag gör något fel från början;).... och göra det lättare för kunden att själv uppdatera. Vet du om det är möjligt att göra så?

iframes??

ok, jag ger mig...ni har väl rätt egentligen, får väl sätta igång och bygga om mina tabeller

axasaga skrev:

ok, jag ger mig...ni har väl rätt egentligen, får väl sätta igång och bygga om mina tabeller

Du bör ej använda tabeller till något annat än tabelldata.
Finns enklare knep att ta till om du vill ha en snygg meny i toppen av sidan.

va? Tabeller måste jag väl ha om jag ska få mina saker där jag vill ha dem?? Om man inte använder sig av layers vill säga....och det vill jag inte.

ImpactMedlem sedan sep. 20041 551 inlägg

axasaga skrev:

va? Tabeller måste jag väl ha om jag ska få mina saker där jag vill ha dem?? Om man inte använder sig av layers vill säga....och det vill jag inte.

Får man fråga varför du inte vill använda dig av det? :)

Funkar inte så bra i alla webläsare....saker hamnar på fel ställen och så. Har man byggt sina tabeller så ligger allt där det ska (förhoppningsvis, om man har gjort rätt....haha)

Min hjärna har tagit semester eller något idag....men kanske du kan ge mig ett litet tips om hur man får en linje att ligga i botten av sidan hela tiden oavsett hur mycket innehåll det finns....

Om du vill se ett exempel på en design som inte använder tabeller:
http://member.webforum.nu/2241/okkidos_bilskola.html

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Funkar inte så bra i alla webläsare....saker hamnar på fel ställen och så. Har man byggt sina tabeller så ligger allt där det ska (förhoppningsvis, om man har gjort rätt....haha)

Du är väl en sån där DreamWeaver :bla användare också ? :OO

Kör med DIVs och CSS -du kommer att bli förvånad över vad du kan åstadkomma.. tabeller har inte en chans :moose

Du kan enkelt få en <DIV> att uppföra sig som en IFRAME

hm...visst är jag en dreamweaver användare....fantastisk tidssparare!

Men jag får väl göra ett försök med div om du säger att det är så bra, jag gillar ju css. Såg ditt exempel, en fråga bara: hur gör du om du tex ska lägga in en bild på ett ställe som inte är så symetriskt upplagt ?

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
135 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)