Min startsida(lokalt) har ett google-fält, svenska bokstäver fungerar inte utan ersäts med "?" så en sökning på "nöje" genererar "n?je", ett litet problem, men det hade varit "kul" att slippa ändra efteråt.
samma i moz och IE.
publik länk: http://home.swipnet.se/frankof/startsidan.htm (skit i designen, den skall bara fungera ;) )
Mjo, men det skickas som UTF-8 till google tror jag.
Testa lägga till
&ie=iso-8859-1&oe=iso-8859-1
i googles query strings, eller byt din encoding till UTF-8. :)
Nu är det väl jag som är korkad, men vart skall jag lägga "&ie=iso-8859-1&oe=iso-8859-1" sa du :q
Om jag sätter "utf-8" på dokumentet fattar google våra bokstaver, men dom blir borta (ersäts med ? ) på resten av sidan.
Om du byter encoding för din sida, så räcker det inte med att byta HTTP headern (eller META-elementet) utan du måste koda om alla specialtecken (åäö) också. Det finns olika sett att göra det på, kanske t.o.m. en online-tjänst som gör det åt dig, men jag brukar öppna dokumentet i Notepad2, kopiera allt, byta enconding (via File > Encoding > UTF-8) och sen klistra in.
Om du byter encoding för din sida, så räcker det inte med att byta HTTP headern (eller META-elementet) utan du måste koda om alla specialtecken (åäö) också. Det finns olika sett att göra det på, kanske t.o.m. en online-tjänst som gör det åt dig, men jag brukar öppna dokumentet i Notepad2, kopiera allt, byta enconding (via File > Encoding > UTF-8) och sen klistra in.