webForumDet fria alternativet

CSS: Vertikal text placering?

4 svar · 336 visningar · startad av His Divine Shadow

His Divine ShadowMedlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Gjort om en gammal tabell meny till en CSS baserad meny med <ul> och <li> taggar och det blev bra.

Jag gjorde så att bilden av en pil som ska finnas framför länken blev en bakgrung för <li> taggen och den kunde jag placera perfekt med

background-position: 1px 50%;

Men det går inte lika enkelt med text, hur kan jag kontrollera textens vertikala inställningar mera?

martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg

Vill du centrera texten på höjden är det nog enklast att använda padding i stället för height.

Har ett problem till nu faktiskt, om man kollar denna sidan i IE och Firefox ser man att dropdown menyn rätar sig olikt i dom båda läsarna, det ser inte bra ut i firefox:
http://spadealers.fi/main/swe2/default.asp

Och i explorer så kommer dropdown menyerna av nån orsak bakom ett annat element?

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

jag vill bara fråga en sak, denna kod ligger i body - ska inte den vara i head?

<script language="JavaScript1.2" src="/main/swe/coolmenus4.js" type="text/javascript">
/*****************************************************************************
Copyright (c) 2001 Thomas Brattli (webmaster@dhtmlcentral.com)
DHTML coolMenus - Get it at coolmenus.dhtmlcentral.com
Version 4.0_beta
This script can be used freely as long as all copyright messages are
intact.
******************************************************************************/
		</script>

Sedan har du ena menyn i en ul men den med hot tubes ligger som ensamt javascript i en div. I FF lägger den sig högst upp på sidan och följer inte layouten. I IE lägger den sig under andra menyn. Vad händer om du lägger in menyn som strular i en egen div?
Separera båda menyerna?

kaxigt skrev:

jag vill bara fråga en sak, denna kod ligger i body - ska inte den vara i head?

Det verkar inte krävas och validatorn klagade inte på script taggens placering, denna sektion ligger i en egen fil som kallas top.asp som hämtas in i alla filer med en include sträng så jag lade koden där så jag inte behövde lägga in den separat i alla filers head tagg.

kaxigt skrev:

Sedan har du ena menyn i en ul men den med hot tubes ligger som ensamt javascript i en div. I FF lägger den sig högst upp på sidan och följer inte layouten. I IE lägger den sig under andra menyn. Vad händer om du lägger in menyn som strular i en egen div?
Separera båda menyerna?

Det funkar korrekt i IE, den ska lägga sig under, och den menyn som inte funkar så är ju inom sin egen div tagg, menar du menyn inom <ul> taggen?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)