webForumDet fria alternativet

Problem med cell height

1 svar · 217 visningar · startad av asmodie

asmodieMedlem sedan jan. 2004501 inlägg

Mitt problem är att jag har en tabell med 3 rader där jag vet höjden på de två översta raderna och jag vill att den understa raden tar upp resten av höjden: Dock så kan höjden på min tabell ändra sig så jag kan inte sätta ett fast antal pixlar.

<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td height="20">#bild</td>
</tr>
<tr>
<td height="20">#bild</td>
</tr>
<tr>
<td>#resten</td>
</tr>
</table>

Hur får jag den undre cellen att ta upp max storlek?

Tack på förhand.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Jadu...

Den där är skojsig...
Orsaken till att du har problem (jag antar att du bara har problemet i MSIE ? ) är att du valt att följa standard och köra med en <!DOCTYPE som ställer in "alla" webbläsare i "Standardanpassat tolkningläge" ("Standards mode").

I Standardanpassat läge får MSIE för sig att fördela höjder enbart efter hur mycket innehåll respektive rad innehåller - och helt ignorera ev. värden på height... Något som t.ex. Mozilla FireFox integör (din kod funkar alltså direkt i FF när jag testar med en "juste" <!DOCTYPE ...>

Något som MSIE däremot gör, är att den fungerar som du tänkt dig om du ställer över den i "Tolerant tolkningsläge" ("Quirks mode")...
Vilket ger dig ett dilemma om du fortfarande vill följa standard och fortsätta köra med samma <!DOCTYPE ...

MEN eftersom MSIE automagiskt går in i "Tolerant läge" om du lägger en kommentar före <!DOCTYPE ...>-taggen, så finns en lösning (om du kan leva med att webbläsarna hanterar sidan lite olika iom att de kommer att gå upp i olika lägen)... Lägg en kommentar innan din <!DOCTYPE ... >

Exempel:

<!-- kommentaren ställer MSIE i tolerant läge -->
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
        "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Ett exempel</title>
<style type="text/css">
<!--
html,body {height:100%;margin:0;padding:0;}
table {height:100%;width:100%}
-->
</style>
</head>

<body>
<table border="1" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
	<td style="height:20px">#bild</td>
</tr>
<tr>
	<td style="height:20px">#bild</td>
</tr>
<tr>
	<td>#resten</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

:bire

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)