webForumDet fria alternativet

webbläsare som ej stödjer frames?

19 svar · 1 583 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

Hej!
Vilka webbläsare stödjer ej frames?

Mvh

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Menar du moderna webläsare? I såfall, "Inga" (med ev. undantag för vissa obskyrda mini blädrare)
Så gott som alla webläsare i dag stödjer frames.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Webbläsare som finns i mobiltelefoner saknar stöd för frames.

Dessutom finns det andra agenter förutom webbläsare, tex sökmotorer. Sökmotorer saknar också stöd för frames.

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

zcorpan skrev:

Sökmotorer saknar också stöd för frames.

Hur menar du nu? Skulle t.ex. Google inte klara av att indexera sidor som ligger i frames?

martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg

Jodå, men det kan bli massor med problem om man inte är 100% säker på vad man gör (bl a kan sökmotorerna inte hålla reda på vilket frameset sidorna ligger i, vilket gör att när man hittar en sida på google kommer man inte in på sitens frameset - kan vara en nackdel ibland).

Bonusurl: http://www.google.se/search?q=tv4

Jo, som vanligt kan det bli fel om man inte gör rätt. ;)
Men att påstå att sökmotorer saknar stöd för frames är helt fel.

zcorpan skrev:

Webbläsare som finns i mobiltelefoner saknar stöd för frames.

Opera släpper nu en ny version av sin webbläsare för Sony Ericsson P800 och P900.

I den nya versionen av webbläsaren är det bland annat visningen av frames och tabeller som har förbättrats.

http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=7707&sid=1

http://www.google.com/webmasters/2.html
"this site uses frames and your browser doesn't support" <edit>äsch, måste wF manipulera länkarna? sök manuellt istället då :|</edit>

De mobiltelefoner jag har testat har helt saknat stöd för frames. Må hända att det kommer nu, men de flesta saknar fortfarande stöd för frames.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag fattar inte vad du vill med googel-länken?
Det visar ju bara att folk inte kan skriva "korrekta" frames.

En Googlesökning på "CP4500 är den coolaste CoolPixen" ger 1 träff. Sidan som presenteras ligger i ett frameset. Kodar man sidan rätt så fungerar det alltså utmärkt - kodar man sidan fel så kan det bli problem.

zcorpan skrev:

De mobiltelefoner jag har testat har helt saknat stöd för frames.

Ja, det finns mobiltelefoner som inte stödjer frames. Men att påstå att detta gäller för alla mobiltelefoner är fel. ;)

Sökmotorer tittar i noframes-elementet, eftersom de saknar stöd för frames. <edit>precis som de tittar i alt-attributet när de stöter på en bild.</edit>

Men att påstå att detta gäller för alla mobiltelefoner är fel.

japp, jag visste inte att det fanns mobiler som stöder frames. my bad.

zcorpan skrev:

Sökmotorer tittar i noframes-elementet, eftersom de saknar stöd för frames.

Om nu sökmotorer saknar stöd för frames - hur förklarar du mitt exempel?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag skulle förklara det så här:
Google har bara stöd för frames i det att den indexerar de sidor som finns i framesettet utan att bry sig om hierarkin i ramarna.
Att sidan ändå öppnas i rätt frameset beror på att cyberphoto har ett javascript som tar hänsyn till och fixar detta.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Sättet som sidan är kodad på ändrar inte (i detta fall) hur google indexerar sidan. I detta fall så sker korrigeringen först när en besökare går till en sida som hör hemma i ett frameset, vare sig denne kommer från en sökmotor eller skriver in adressen för hand.

titta på adressen.

http://www.cyberphoto.se/index.php?[url]http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/4500.php[/url]

URL för framen står beskrivet i adressen som en GET variabel, som de med serversidesspråk lägger in i sitt frameset.

Sökmotorer kan fortfarande fortfarande följa länkar även om man använder frames, men det blir inte så lättnavigerat för den.

Innan jag kodade om min mammas sida använde den frames. Google hittade bara två sidor; framsidan samt den första länken. Efter jag kodade om sidan använde hade Google inga problem att krypa igenom den och hitta alla sidor. <edit>Jag vet att det var fel användande av frames, det var inte jag som kodade den från början. ;) (Den var gjord i FP... :l ) Den fungerar dessutom bättre utan frames. :bire </edit>

Jag skriver det igen:
Känner du till hur frames, sökmotorer och webbläsare fungerar går det att få alltihop att fungera alldeles utmärkt.
Bygger du fel är också risken stor att det blir fel.

Kort sagt: Sökmotorer har stöd för frames om personen som byggt sidan har förstått hur frames, sökmotorer och webbläsare fungerar.

Om nu sökmotorer har "stöd" för frames, varför använder de då NOFRAMES-elementet?

Som jag har förstått det så fungerar sökmotorer på ungefär samma sätt som en textbaserad webbläsare som tex Lynx.

Lynx kan inte visa frames som en grafisk webbläsare gör, utan använder deras SRC-attribut som länk, samt visar NOFRAMES-elementet.

Visst, gör man rätt så kommer sökmotorer också åt all information. Men det är inte samma sak som att de har stöd för frames. Hade de haft det så hade det inte vart några problem över huvud taget.

<edit>
Kort sagt: Sökmotorer saknar stöd för frames, men gör du rätt hittar de all information ändå.
</edit>

Hmm... Jag tror vi alla är överrens om hur sökmotorer fungerar, bara det att vi definierar termen "stöd för frames" olika. :D
<edit>

The NOFRAMES element specifies content that should be displayed only by user agents that do not support frames or are configured not to display frames. User agents that support frames must only display the contents of a NOFRAMES declaration when configured not to display frames. User agents that do not support frames must display the contents of NOFRAMES in any case.

http://www.w3.org/TR/REC-html40/present/frames.html#h-16.4.1
</edit>

För mig är en sökmotor en manick som kan hitta information på webbsidor. Kan vi vara överens om det?
Google klarar av att hitta information på webbsidor även om sidan ligger i ett framesset. Kan vi vara överens om det också?

Japp.

(Men det senare stämmer bara om man gjort på rätt sätt, vilket vi har nämnt tidigare.)

Då kanske vi också ska skriva att frames bara fungerar i Exlorer 6, Netscape 4 och Opera 5 om man kodat rätt. ;)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)