webForumDet fria alternativet

hjälp med radbrytning

HTML & CSS

5 svar · 457 visningar · startad av stiglennart

Medlem sedan mars 20048 inlägg
Frågan#1

!!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!

Hej. Detta förstör uppenbarligen layouten på forumet. Det är inte mitt syfte. Jag vill ha hjälp med hur man hindrar detta. Vare sig man har space mellan varje
utropstecken eller inte så vägrar webbläsaren (ie vad jag vet) att bryta raden trots mellanslagen.
Varför just utropstecken? Någon som kan förklara? Går det med HTML att hindra detta?

Tack

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

I Firefox, Netscape 4, Lynx, Amaya, byter den rad, men inte med IE eller Opera. Jag antar att det är en bugg i IE som Opera har tagit efter för att försöka bete sig ungefär likadant som IE. Jag vet inte hur man förhindrar det, men jag vet hur man påtvingar det. <del> :lol: </del><ins> :birp </ins>

<edit>Va? finns inte "lol"-smileyn? :(</edit>

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

<br> kanske? men det är väl för enkelt ;)

Medlem sedan maj 2004451 inlägg

Jag tror att för IE kan den IE-specifika egenskapen

word-wrap:break-word

kan vara till hjälp. Den bryter av långa sammanhängande ord vid boxens kant.

Källa:
http://www.communitymx.com/content/article.cfm?page=3&cid=CB7B3

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Nu drar jag upp en riktigt gammal tråd, men känns onödigt att posta en ny.
Mitt problem är ungefär samma som författarens, får inte till radbrytningar att fungera i Opera, på en sträng som ser ut såhär:

%USERID%, %NAME%, %MAILADDR%, %USERLANG%, %REGSITE%, %LASTPLAYED%, %CUSTNO%, %USERNAME%, %TABLENAME%, %TIMESTAMP%, %IPADDR%

Strängen bryts när min <p> slutar i Firefox, Internet Explorer, men inte i Opera.

Såhär ser CSS'en ut:

div#ajax-content form p.important-info {
	float:					left;
	width:					550px;
	font-size:				11px;
}
div#ajax-content form p.important-info span {
	font:					bold 11px arial, helvetica, sans-serif;
	color:					#ff0000;
}

Vad kan det bero på, och vad ska läggas till för att raden ska brytas?

Tack!

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Att det händer för utropstecken är för att tex i franska har man ett mellanslag före utropstecknet, men utropstecknet ska hamna på samma rad som ordet före. Tex "Au voleur !".

% verkar dock vara en bugg i Opera.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)