dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Tjenna!
Jag sitter ibland här på webforum då jag letar efter inspiration eller bara undrar något. Som nu.
På webforum, bland andra, finns alltid ett länk-träd om man kan kalla det det.
Jag menar såhär:
webForum > Webbrelaterade forum > Webbutveckling > HTML, XHTML & CSS
Det tycker jag är klockrent men jag undrar nu. Är det automatiskt skapat? Det borde ju vara det, men hur?
tack alla som lägger ner tid på att förklara för sådana som mig.
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg Det är ju inte nödvändigtvis "automatskapad" även om det på en site av wFs storlek högst sansynligt är det.
Om det är en mindre site så vet du ju vart i strukturen varje sida befinner sig och kan skapa det "för hand"(opraktiskt med flera tusen sidor ;) )
Edit: skall du "automatskapa" det är det något serverside "språk" du skall titta på (asp, php osv....)
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg jo det är mest php jag tänkte på isf. men jag kikar vidare på det, får se om jag får kläm på det.
adeMedlem sedan juli 20041 081 inlägg Eller har du med menyn i varje enkel fil. Det tar ju inte så lång tid att göra. Bara attt lopiera koder osv.
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Vanligtvis är det en tabell med "trädet" som kan se ut som följer:
[b]treeid, title, parentid[/b]
1, webForum, null
2, Webbrelaterade forum, 1
3, Webbutveckling, 2
Därefter kan man använda en rekursiv funktion som hämtar aktuell post (i det här fallet Webbutveckling) och sedan arbetar sig uppåt i hierakin (därefter Webbrel. forum och sedermera webForum).
Relationen bibehålls via parentid som relaterar till treeid ett snäpp ovanför.