webForumDet fria alternativet

Vill ha bort visited links!

5 svar · 368 visningar · startad av Emma66

Emma66Medlem sedan dec. 20042 inlägg

Hej! Jag håller på med en sajt och ska försöka fixa ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Sidan är uppbyggd i frames, med länkar i vänsterframen. Länkarna har en färg när de är obesökta och en annan när de är besökta. Jag vill fixa så att länkarna får sin "obesökta färg" när man har stänkt ner webbrowsern igen. Som det är nu "hänger" visited link-färgen kvar hela tiden.

Jag har försökt att lösa det hela med att försöka ta bort cache-minnet genom att lägga in Response.Expires = 0 längst upp i menysidan, men det funkar inte. De besökta länkarna vill inte ändra färg! Någon som har något tips? Vad kan jag ha gjort fel? Jag har helt kört fast.

Tack på förhand

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Med Css...

<style type="text/css">
     a:visited {color: [i]#xxxxxx[/i]} //byt ut mot den färg du vill ha.
</style>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Flyttas från ASP

Emma66Medlem sedan dec. 20042 inlägg

Hej igen! Tack för svar! Jag tror kanske att jag formulerade mig dåligt. Jag har redan ett style sheet där originallänkfärgen (vit) och visitedlänkfärgen (svart) är definierade. Jag vill att länken ska byta färg (till svart) när man har besökt den. Det jag inte vill är att de svarta färgerna ska ligga KVAR när man stängt ner browsern. Jag vill alltså att sidan ska laddas upp helt ny när man går in i browsern igen (alltså med vita länkar inte svarta).

Jag antar därför att man måste programmera in så att sidan inte cachas och har prövat med Response.Expires, men det funkar inte.

Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Tack från Emma

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Aha... Då fattade jag fel (läste kanske lite för snabbt :r). Vet inte riktigt hur man ska uppnå detta om du redan har provat att stänga av browserns cache.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Prova att generera menysidan så att alla länkarna förses med en extra (tidsberoende) URL-parameter (dummyparameter) tillagd ?

Exempel - generera länkarna så att de ser ut såhär:

<a href="/sida.asp?dummyparameter=yymmddhhss" target="whatever">

eller

<a href="/sida.asp?parameter1=varde1&amp;amp;dummyparameter=yymmddhhss" target="whatever">

där yymmddhhss är en tidsstämpel som skapas när menysidan skapas eller kanske tillochmed ett helt slumpat värde - vilket som helst - bara det ändras vid varje sidladdning ;)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)