webForumDet fria alternativet

Horisontell scrollbar

7 svar · 441 visningar · startad av Nellan

NellanMedlem sedan dec. 200419 inlägg

Hej!

Jag vet att det här problemet varit på tapeten här tidigare, men jag har fortfarande inte lyckats hitta nån väl fungerande lösning, så here we go again:

Jag har en iframe på min sida. När innehållet blir för långt dyker en vertikal scrollbar upp. Bra. MEN samtidigt får sidan en horisontell scrollbar som inte alls är nödvändig eftersom innehållet på sidan inte är för brett. Och detta händer bara i IE.

Jag testade detta:

html, body { overflow-x:hidden; }

men om jag då skriver en sammanhängande text som löper över flera rader så hamnar den lite för långt till höger. Sätter jag inga marginaler på sidan så försvinner lite av texten bakom den vertikala scrollbaren!

Detta betyder alltså att buggen handlar om att innehållet i iframen inte skjuts in när en vertikal scrollbar dyker upp, vilket det borde göra (och gör i firefox). Skitskumt.

Jag har även testat att sätta scrolling="yes" istället för auto på iframen, och då försvinner den horisontella scrollbaren. MEN då syns ju den vertikala hela tiden istället.. även när innehållet får plats på höjden.

Någon som har en lösning? Varför fixar de inte den här buggen?

Tack på förhand för svar!

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Jag märkte inte problemet på din hemsida, vart på sidan är det?
Eller har du kod till sidan?

Näe, jag har inte lagt ut den nya sidan än.
Men jag kan visa ett exempel:

Det blir antingen så: http://nellan.net/temp/test1/
Eller så: http://nellan.net/temp/test2/

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Jag vet inte vad som spökar, men något smidigare än en IFRAME är ju att bara lägga innehållet i en <div> som man sätter overflow:auto på. Då får man ju samma utseende och funktionalitet. et ska inte bugga i IE som din IFRAME gör.

men jag har så många sidor, så en iframe hade varit schysst..

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..

MSIE brukar inte visa den horisontella rullningslisten när man tvingar fram "quirks" -mode på sidan man laddar in i den...
Så om du lägger en

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

-tagg överst på varje sida som skall in i din <iframe> - blir det inte bättre då ?

Fast det är klart - då får du antagligen andra strul med sidan istället eftersom du går ifrån "standards mode" på det sättet i MSIE...
Men men... Frame/iframe-stödet i MSIE är som det är :(

Vad är skillnaden mellan quirks mode och standards förutom det här med scrollisterna samt padding?

Tack för hjälpen :)

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Ett exempel på quirks- och standards mode
http://msdn.microsoft.com/workshop/samples/author/css/overview/doctype.htm

mv icaaq

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)