går det att få lager att röra sig i dreamwaver, liksom animera på åt sätt?
och isåfall hur?
tack på förhand...
10 svar · 670 visningar · startad av spinky
går det att få lager att röra sig i dreamwaver, liksom animera på åt sätt?
och isåfall hur?
tack på förhand...
Det går ganksa lätt att flytta lager i DW.
Det finns som bekant en tidslinje som man kan jobba med och där kan man bl.a ställa in hastigheten o.s.v.
När du skapat ditt lager så kan du högerklicka på det och välja "Add to Timeline" och har du fönstret för tidslinjen öppen, så ser du att lagernamnet nu återfinns där.
Det finns också en funktion vid högerklick på lagret som heter "Record Path" och här kan du med hjälp av fönstret för tidslinjen bestämma var lagret ska befinna sig i exempelvis slutet av tidslinjen.
Har man inte tidigare jobbat med just en tidslinje, så kanske det kan vara lite knepigt i början...
Laborerar du lite med dessa funktioner så tror jag nog att du kommer underfund med hur det hela hänger ihop.
tack, ska testa direkt :-)
undrar bara, men , "länkar" man tilldessa lager som vanligt som man annars gör, ska de då uppföra sig som man då bestämt i deras tidslinje?
Om du menar att man måste ha en länk i lagret för att det ska flytta på sig, så blir svaret nej.
Det är först när man har vanlig text i ett lager som man vill kunna visa och dölja som man behöver en länk.
hur gör man så att det blir samma storlek på texten oavsett vad besökaren av en sida har för inställningar i textststorleken? det är störande....
spinky, vissa personer vill kanske ha större text än sidans skapare? tex. dom med dålig syn.
------------------
mvh matti
matti@mk.st
besök gärna min hemsida :)
ja, jag vet, men om man gör texten stor liksom och man vill att den skall behålla storleken så att den liksom inte ska bli mindre, vad gör man för att fixa en "fast" inställning?
I så fall måste du göra texten som giffar, fast även dessa går ju numera att zooma in med IE ;)
Flash är förstås ett alternativ om du vill ha absolut kontroll.
jag vet redan att man kan använda flash och använda bilder istället för vanligt text format, men det blir krångligare och mycket rörigare än att enkelt kunna fixa det i freamwaver, ingen som har lust att säga hur man gör det i dreamwaver? att låta texten behålla en och samma storlek.....