Hej!
Har prövat allt, men jag lyckas inte! Hur gör man för att använda emphasis i css?
dt {
font-style/font-weight/text-decoration: emphasis;
}
Fungerar inget vidare. Hjälp mig!
Mvh,
silfver
9 svar · 330 visningar · startad av silfver
Hej!
Har prövat allt, men jag lyckas inte! Hur gör man för att använda emphasis i css?
dt {
font-style/font-weight/text-decoration: emphasis;
}
Fungerar inget vidare. Hjälp mig!
Mvh,
silfver
Jag har sökt på w3c's hemsida och inte hittat nåt helt mitt i prick. Jag gissar att det inte går.
Hm, jag har sökt en massa där också. Men man tycker väl att det borde gå, eller? :)
Genom CSS ska du säga till hur något ska se ut, inte säga vad något är, t ex "betonad" text.
Vill du göra texten fet eller kursiv går det däremot bra:
.fetText { font-weight: bold }
.kursivText { font-style: italic }
Att fetText och kursivText är dåliga namn på klasserna struntar jag i eftersom det är ett exempel :)
Så det är det slutgiltiga svaret? Man måste alltså skriva italic? :)
silfver skrev:
Om du vill ha kursiv text, ja.
dectgap skrev:
silfver skrev:
Om du vill ha kursiv text, ja.
Det vill jag. Men jag trodde dock att emphasis skulle gå att skriva i CSS på något sätt, men ibland har man fel. :)
Tjenare silfver.
Tänkte bara om du inte visste, så kan du ju självklart betona din dt i din (x)html-kod
[red]
<dt><em>silfver</em></dt>
[/red]
Detta kommer ju inte att renderas som italic i alla läsare men det kommer att betonas iaf. Om det är det du vill?
Detta visste du kanske redan men....... :OO
mv icaaq
icaaq skrev:
Tjenare silfver.
Tänkte bara om du inte visste, så kan du ju självklart betona din dt i din (x)html-kod[red] <dt><em>silfver</em></dt> [/red]Detta kommer ju inte att renderas som italic i alla läsare men det kommer att betonas iaf. Om det är det du vill?
Detta visste du kanske redan men....... :OO
mv icaaq
Jodå, självklart visste jag det. Men jag förstår inte riktigt hur ni menar med att det kommer betonas och så vidare? <em> borde väl vara samma sak som <i>?
Lite mer kött på benen.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=12&threadid=58921&highlight=<em>
mv icaaq