webForumDet fria alternativet

IE7

17 svar · 591 visningar · startad av Cheguelin

CheguelinMedlem sedan juli 2003303 inlägg

Tish, snubblade in på den här sidan: http://dean.edwards.name/IE7/

Jag kanske är lite efter med detta men jag antar att det finns fler än jag som inte har sett det. Personligen tycker jag att det är en stentuff sida, vad tycker ni?

akkeakkerMedlem sedan jan. 200327 inlägg

Detta verkade trevligt men tyvärr kraschade IE flera gång i de demos som fanns uppe. :(

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Jag tycker det vore ännu stentuffare om Microsoft släppte IE 7 med förbättrad CSS support, transparent PNGs support etc etc...

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

M$ släpper nog en ny version av IE i samband med Longhorn.

Endast för dem som köper systemet ja, alla andra med 95/98/98 SE/Me/2000/XP får nöja sig med äldre versioner.

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Man kan ju alltid hoppas att Mozilla/Firefox tar så stora marknadsandelar, att MS känner sig tvingad att även uppdatera för äldre system.

Jag hoppas snarare att M$ slutar utveckla IE, så att webbläsaren dör ut. :P

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

haha det hade varit något det om webbläsaren dog ut =) men iofs med tanke på hur eniro kommer funka om 25år så är det nog inte omöjligt :P

Hade varit kul om någon vill beskriva lite snabbt vad detta egentligen är länk till =|

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm.. Vad IE7 är..

En klipsk kille som heter Dean Edwards har alltså slängt ihop en knippe "behaviours" till MSIE, som gör att man (om man länkar in en del filer han skrivit) kan använda mer av CSS2 som det var tänkt i sina stilmallar. Han kallar detta "paket" med "behaviours" för IE7.

Man kan alltså också säga att IE7 är ett (icke MS-sanktionerat) "tillägg" till MSIE som innehåller "fixar" till MSIE som gör att man "kommer förbi" några av dess CSS-buggar...

IE7 är i "alfa"-stadium (dvs under utveckling och långt ifrån stabilt och klart enligt upphovsmannen) och just nu komplicerar dessutom antagligen XP SP2 livet för paketet iom att det innehåller förändringar i hanteringen/säkerheten när det gäller MSIE-behaviours...

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

Där ser man, kanske ett paket att hoppas på i jul då ;)

Som svar på tidigare inlägg om att MS snålar på nya utgåvor till äldre plattformar tror jag dom kommer bättra sig faktiskt, med tanke på deras nya plan (att förbli störst och snålast), efter den ökade konkurresen från andra plattformar och verktyg så måste dom börja arbeta på detta.

Men problemet med Edwards IE 7 är ju att man måste ladda in alla dessa behaviors i minnet, vilket saktar ner allting. Dessutom, ska en person som besöker en sida behöva ladda ner ett enormt paket för att fixa buggar som inte skaparen brytt sig om att fixa?

Nej, i såna fall rekommenderar jag en liten viss nedladdning på 4. 7 mb som har äkta CSS, Javascript/DOM stöd inbyggt. Som dessutom renderar sidor snabbare ;)

PepeJeria, du glömde XHTML-stöd, säkerheten, öppen källkod, stöd för flera plattformar, ... ;)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

:stud ... och ni bägge glömmer att IE7 är avsett för dem som inte har något annat val än att få igång sina sidor på MSIE, men ändå vill använda saker som t.ex. min-width och max-width i sina stilmallar.

Kravställare tenderar i allmänhet att reagera ganska negativt på krav som att man måste göra en "liten viss nedladdning på 4.7MB" för att deras kunder skall komma åt deras webbapplikationer ;)

Fast det är klart - de reagerar säkert lika negativt på "alpha" och "not ready for production use" som gäller för IE7 också, så WTF :e

Men jag gillar Deans tanke och hoppas han går iland med projektet innan MS släpper Longhorn :birp

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Det tråkiga är att varenda jävel sitter på IE6 ändå, så man kommer aldrig kunna koda "fullt ut" ändå.

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

Troxy har nog missförstått IE7 lite. IE7 är (som jarvklo förklarar) inte en webbläsare utan ett javascript-bibliotek som fixar stöd för en del css-egenskaper och annat genom att bland annat göra om klassnamn (för css-selektorer som inte stöds av IE). Hursomhelst, poängen är att allt ligger i utvecklarens händer. Länkar bara utvecklaren till javascriptet så omvandlas standardcss-koden till kod som IE kan förstå och som ger rätt resultat i webbläsarna.

Det tycker jag är väldigt spännande. Istället för att vänta på att sega Microsoft ska göra något åt sin webbläsare så skapar man själv (som utvecklare) det stöd man vill ha i IE. Det är skönt att slippa vänta på MS. Nu väntar man istället bara på någon lite stabilare version av IE7.

Personligen är jag inte så förtjust i iden, vilket annars är otroligt imponerande jobb, att ladda in stora js filer för att få IE att bete sig som en bra browser. IE 7 kan crasha IE och dessutom så segar den ner hela browsern, eftersom IE är väldigt långsam på att addera classer dynamiskt.

Jag tycker det är bättre att få användaren att byta webbläsare, genom att sätta en browse happy-länk och/eller en get firefox-länk på sin sida ;)

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

PepeJeria, det finns säkert en hel del bekymmer med att använda IE7 och jag menar inte att det är något man borde göra i första taget, snarare som en sista utväg. Men jag gillar idén att gå före utvecklingen och göra IE till en fungerande webbläsare utan att IE har bett om det.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)