webForumDet fria alternativet

tillbaka knapp fungerar inte

6 svar · 634 visningar · startad av Futuro

FuturoMedlem sedan dec. 20046 inlägg

Hej,
jag jobbar med en site just nu där tillbaka knappen i explorer (6) inte fungerar. I Netscape 7.2 fungerar den klockrent. Startsidan är uppbyggd på följande sätt:

header.php och footer.php infogas via include, i dessa dokument finns endast html och body start respektive slut-taggar samt länk till ett stylesheet.

Ett menysystem hämtas från en databas, detta ligger i en vanlig tabell. Väljer man något från menyn infogas denna adress i iframens "src" där vald sida sedan visas.

Har läst en del om problem med iframes och history men inte hittat någon lösning. Klickar man på tillbaka knappen refreshar sidan, men går inte bakåt. I Netscape 7.2 fungerar det alltså, men inte i explorer. Någon som har en lösning? Bifogar inget kodexempel eftersom jag inte riktigt vet vart problemet börjar.

Mvh Daniel

KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg

Nu skjuter jag bara lite vildt i luften.
Men jag körde förut mycket med
self.history.back(-1); för att gå tillbaka. Tänkte att det kanske faktiskt har en mening att köra t.ex. self.history.back(-2); eller mera. Det är ju ett test du kan göra.

---

Testade med self.history.back(-1); och ökade även värdet men det spelar ingen roll, hela sidan refreshas och inget mer händer.
Har även försökt via iframens namn att gå bakåt i historien men explorer verkar ha tappat history helt...argh!

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Välkommen

Har du en länk till sidan? då det kanske kan vara din IE som krånglar?

mv icaaq

Tyvärr får jag inte lämna ut länken, men jag har provat på flera datorer och får samma problem.

Adressen ser ut såhär ungefär, beroende på vilket menyval man gjort:

http://xxx.xxxxxxx.xx/index.php?p_id=1&s_id=2

Går det att lyfta adressen från adressfältet och sedan infoga den i backfunktionen? Isåfall måste man väl hela tiden spara senaste adressen på något sätt, så den finns tillgänglig. Eller blir detta samma sak som "tillbaka" i history?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Finns det någon anledning varför du använder iframes? Om du ändå använder PHP kan du inkludera innehållet istället.

Nej, det finns ingen speciell anledning. Killen som byggt php:n tog det beslutet själv och han jobbar inte längre med projektet... Nackdelen med att byta till include nu är att ganska mycket jobb redan är gjort, så det skulle vara smidigast att få "tillbakaknappen" att funka i nuvarande form.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)