Jag medger att det kan vara min hjärna som inte funkar. Jag har stirrat på den här koden i en kvart nu och kommer ingen vart. Jag har jämfört med kod på andra sidor men fattar inte vad som är fel. Varför centreras inte sidan?
Nja, det funkar inte som det ska. Allt blir ju centered, och det vill jag inte. Här är ett exempel: http://builder.com.com/5102-6371-5314471.html. Det funkar i IE (som jag sitter i nu), där finns inte text-align: center; i body. Jag fattar inte vad det är som skiljer som gör att det inte funkar i mitt exempel, men i det andra.
Den där översta raden sätter IE i quirks mode.
Därför funkar det i IE 6
Men för att centreringen ska funka i IE 5 så måste du även ha text-align center på Body.
Du kan ju sedan sätta text-align:left på div#wrapper för att inte allt ska bli centrerat.
Alltså, det funkar inte ens i IE6 när du har med <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
IE förstår inte den raden.
Att ta bort den raden löser alltså problemet i IE6.
Däremot är det ingen bra ide att överhuvudtaget ha med den raden, så länge man inte lägger ut sidan som en .xhtml-fil på servern.
En bugg i IE5 gör att margin: 0 auto; tolkas felaktigt (inte tolkas alls), därför bör man även lägga in text-align:center i body,
och det är säkrast att ta med besökare med IE5 i beräkningarna.
Tack så mycket än en gång alla. Det som gjorde mig förvirrad var "Därför funkar det i IE 6". Håller på att läsa lite om det nu, vilket jag borde ha gjort för länge sedan.