ImpactMedlem sedan sep. 20041 551 inlägg Har övergett tabelernas värld och övergått til div. Därför har jag några frågor.
Fråga 1: Har sökt lite här på wF och hittat hur man placerar två divar bredvid varandra. Men jag vill ha fem divar bredvid varandra som ligger i en annan div. Och när jag försöker ändra så blir det bara pannkaka.
Fråga 2: Kan jag på något sätt i min stilmall göra så att en div tar upp all den plats som är kvar på sidan?
Fråga 3: När jag ändrar i min stilmall så att en div bara ska vara 4 pixlar hög så är den ändå typ 9 pixlar. Så här https://www.bostream.nu/kimblad/test
Det är diven under menyn som inte vill ändra höjd.
Tacksam för hjälp!
adeMedlem sedan juli 20041 081 inlägg humm nu funderar jag också på att börja med div :) Vilket prgram andvänder du? eller srkiver du bara i notepad?
Edit: Lite off-topic kanske men :/
jupitersMedlem sedan sep. 2002104 inlägg stilmallar är inte min starkaste sida men jag har märkt att om man har några span-taggar efter varandra (istället för div) då hamnar dessa bredvid varandra när man kör koden. Ingen radbrytning med span alltså. Span fungerar väl annars nästan exakt som div.
Att diven fortfarande vill vara 9 pixlar hög beror på utebliven inställning för fontsize:
.under {
background-image:url(grafik/menyonbg.jpg);
height:4px;
font-size:4px;
}
ImpactMedlem sedan sep. 20041 551 inlägg
humm nu funderar jag också på att börja med div Vilket prgram andvänder du? eller srkiver du bara i notepad?
Ade: jag använder Dreamweaver.
Jupiters: Tack ska testa med span. Tittar på handboll nu :)
ImpactMedlem sedan sep. 20041 551 inlägg Tack Jupiters dina två svar löste fråga 1 och 3 men dock kvarstår fråga 2. Så jag accetperar inte ditt svar som slutgiltigt än. Men tack!
adeMedlem sedan juli 20041 081 inlägg
Fråga 2: Kan jag på något sätt i min stilmall göra så att en div tar upp all den plats som är kvar på sidan?
Det kan du väl ange i flien?!
<table width="100%">
ImpactMedlem sedan sep. 20041 551 inlägg Jag tror inte att Du förstår min fråga. Det jag vill åstadkomma är att en div tar upp den plats som är kvar på sidan. Om jag sätter 100% i height så tar den upp en hel sida själv och inte det som är kvar.
adeMedlem sedan juli 20041 081 inlägg All plats som är kvar! Förklara mer.
Medta gärna bild.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Svaret på fråga 2 är tyvärr nej. Man får meka genom att lägga t.ex. en bakgrund i den tagg som div:en ligger i...
Ett sätt att göra detta beskrivs i http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/
ImpactMedlem sedan sep. 20041 551 inlägg Tack för länken Jarvklo jag hade redan en bakgrundsbild så det löste sig finfint. Det är nu jag skulle vilja ha en funktion så man kan acceptera två svar som lösta. Men jag väljer att acceptera Jarvklos eftersom allting först nu löst mig. Men du ska också ha tack Jupiters.
Personligen så tycker jag att det ser mindre inelegant ut att sätta overflow: hidden; instället för font-size: 4px;.