har ett frameset med ett par frames.
i en frame får jag en horisontell scroll så fort det behövs en vertikal, alltså när sidan blir för lång.
tar jag bort doctypen på sidan så försvinner också den horisontella scrollen.
ska man verkligen behöva göra så? ingen av doctyperna strict, loose eller frameset får bort scrollen.
ska man behöva leva med denna irriterande scroll om man vill ha korrekt validering mot w3c?
(problemet gäller förståss bara IE, i Firefox ser det fint ut)
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg En docktype "måste" du ha ;) men du kan väl sätta "quirks mode"?
Har för mig att det räcker med att utelämna adressen till DTD för att "quirks mode" skall sättas.
R: sök på quirks mode och jarvklo så får du antagligen upp en riktig förklaring, annars kommer säker någon annan att göra det ;)
NellanMedlem sedan dec. 200419 inlägg Det är bara IE som går över i quirks mode när man tar bort dtd:n, tror jag.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
frankof skrev:
Har för mig att det räcker med att utelämna adressen till DTD för att "quirks mode" skall sättas.
Det beror på vilken doctype det gäller.
Nellan skrev:
Det är bara IE som går över i quirks mode när man tar bort dtd:n, tror jag.
Nej, de flesta (alla?) nya webbläsare går över till quirks mode när DTDn fattas.
Activating the Right Layout Mode Using the Doctype Declaration
Lösningen på ditt problem kan vara lite CSS:
* {margin: 0; padding: 0;}
Annars, om du bara vill sätta IE i quirks mode så sätt en kommentar före doctypen:
<!-- Let's put IE in quirks mode -->
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
NellanMedlem sedan dec. 200419 inlägg Men om man tar bort dtd:n så hanterar inte FF och IE padding på samma sätt tex, så jag antar att det inte blir samma mode.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg För att ta reda på vilket läga FF renderar i, titta på Tools > Page Info > Rendering Mode.
I IE och Opera behöver du en bookmarklet:
javascript:alert(document.compatMode);