Emil RTMedlem sedan feb. 2004200 inlägg Hej,
Håller på att bygga en medelstor sida med ca 30-40 undersidor.
Sidan ska ha en "sökmotor" som söker på fritext.
Man ska kunna söka på ett eller flera ord.
Sedan ska länkar till undersidorna som innehåller de specifika orden listas.
Hur gör man detta enklast och effektivast?
Min första tanke var att göra ett asp-script som läser in alla html filer och söker igenom den efter texten. Är det en fullösning?
När jag tittat runt lite i forumet så snackas det mycket om databaser med tex en kolumn för titel en för decription och en för texten. Behöver man använda en hel SQL-databas eller räcker det med en access isf? (kan man ha så sora celler i en access?).
Är det något annat man ska tänka på?
/Emil
Ett ganske enkelt att göra detta, iaf om sidorna ligger under samma domän, är att utnyttja Google. Använd koden nedan, men byt ut microsoft.com mot din sida. Google instrueras då att bara söka på din sida.
<html>
<head>
<script type="text/javascript">
function fixGoogle(){
theForm = document.forms["gform"].elements;
theForm["q"].value = theForm["q_2"].value + " site:microsoft.com";
}
</script>
</head>
<body>
<form action="http://www.google.com/search" onsubmit="fixGoogle();" name="gform">
<input name="q_2" />
<input name="q" type="hidden">
<input type="submit" value="Sök">
</form>
</body>
</html>
HenrikAIMedlem sedan nov. 2004112 inlägg
Min första tanke var att göra ett asp-script som läser in alla html filer och söker igenom den efter texten. Är det en fullösning?
Om du inte vill eller kan använda en databas kan du göra som du tänkt.
Normalt sett går det dock långsammare än att indexera sidorna i en databas, men 30-40 sidor är inte så mycket så det borde det fungera bra.
Emil RTMedlem sedan feb. 2004200 inlägg Hade det funkat i en accessdatabas?
Så att man slipper köpa in SQL ...
Google-varianten ... kommer resultaten snyggt och prydligt?
/E
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Access: Javisst, men då måste du stoppa in all data i den, och bygga en sökfunktion själv. Relativt enkelt, men eftersom du verkar ha html-filer får du webbens innehåll på två ställe.
Gör hela webbplatsen databasdriven istället.
Google: Vet ej, testa, tänkte jag föreslå. Men! För att det ska fungera måste alltså Google indexera dina sidor först. Om du gör en ändring kommer den alltså inte att hittas på några dagar/veckor. (Det måste fungera såhär, väl?)
Emil RTMedlem sedan feb. 2004200 inlägg OK, tack för all input.
Som jag ser det sitter jag med två alternativ.
Antingen göra en egen sökmotor som söker igenom .htm eller .asp filerna. Vilket kan vara en fördel då jag tänkte att uppdateringen ska ske med Contribute.
Alt 2. är att göra hela sidan databasdriven, vilket medför nackdelen att man måste göra ett nytt uppdateringsgränssnitt. Samtidigt som sökningen blir effektivare.
/E