webForumDet fria alternativet

Scrolla lager i netscape

6 svar · 284 visningar · startad av fredriksk

fredrikskMedlem sedan maj 2001211 inlägg

Tja.. det här med lager är inte lätt inte...

Jag har ett lager som jag skapat med DIV taggen (lager 1 (se länk nedan)) Detta lager har jag satt overflow till auto. I det lagret finns ett annat lager (lager 2 se länk nedan)) som inte får plats i det första lagret. I explorer så får jag en scrollist men i netscape så får jag inte fram den. Hur får jag det att funka i båda?
http://home.bip.net/fredrikskoldheimer

------------------
hmm.. äh det får stå så här tills jag kommer på nått bättre...

Men snälla!!!

Är det verkligen ingen som kan??? *suck* Måste välan gå att lösa eller???

------------------

LeJaMedlem sedan apr. 2000521 inlägg

Tyvärr har jag ingen lösning att erbjuda, sitter dock och leker lite och kanske kan jag komma på något som kan fungera.....
Ville bara ge dig ett livstecken så du inte tror att din fråga blir ignorerad. Visst vore dte skönt med en enhetlig standard *suck*

LeJa

------------------
==================================================
Bäst föredatum har passerat för denna signatur.

Visst vore det... Jag har läst i en del tutorials och kollat HTML standarden. Och båda ger intrycket av att man skall få scrollister i både IE och NE

------------------

DmSMedlem sedan dec. 200049 inlägg

Hej du, kikade på din "problem" sida, på fråga 2, lagerposition så har jag (med flera) noterat att NS 4-serien gör någon form av egen bedömning av pixlars storlek... precis som med frames.
Det innebär att du helt enkelt får använda olika värden för TOP och LEFT i din div, om jag inte har fel så diffar det på 2 eller 3 pixlar. Det hjälper inte med position absolute, det talar bara om att placeringen ska ske x pixlar från browserfönstrets övre vänstra hörn, tolkar man då pixlar olika så spricker det ändå.

Sen, på fråga 1, windows-scrollers i lager, har samma problem själv (med flera) på http://www.dmsproject.com/cv i NS4... Vad jag vet så klarar inte NS det (men visst vore det nice...).

Vill du kunna scrolla lagret ändå så kan du kika på koden här: http://www.dmsproject.com/newcv/

//Dan

------------------
Freedom without discipline is chaos. Discipline without freedom is tyranny.
DmSProject

hmm... man får alltså göra någon koll på vilken webbläsare som tolkar sidan och sedan flytta lagret beroende på det... Nån slags javascripts funktion för detta då? Fattar jag rätt? eller finns det något enklare sätt?

Tack för tipset om scrollen... Inget dåligt script det där... Lär nog ta ett tag för mig att sätta mig in i dock... =)

------------------

DmSMedlem sedan dec. 200049 inlägg

hej igen, du kan göra så här enkelt, låt ett script skriva ut starten på din DIV olika baserat på webbläsaren:

<body>
<script>
if(navigator.appName == "Netscape"){
document.write('<DIV id="div1" style="position:absolute; left:200px; top:200px;">');
}else{
document.write('<DIV id="div1" style="position:absolute; left:100px; top:100px;>');
}
</script>
Testa detta...</div>

<body>

Detta placerar texten 200px in & ned från hörnet om det är NS, 100px in & ned om IE. Labba med värdena för att få det att matcha.

PS, scrollern är lätt att använda, hojta om du vill ha hjälp.
//Dan

------------------
Freedom without discipline is chaos. Discipline without freedom is tyranny.
DmSProject

[Redigerat av DmS den 05 jun 2001]

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)