Jag har nyligen avslutat webstudios html-kurs, http://www.idg.se/webstudio/html/ , och undrar nu om detta är allt som finns att lära sig om html. Skall jag gå vidare till nästa "språk", eller finns det mer avancerade saker att lära sig inom just html? :q
------------------
Skall lära mig all tillgänglig webkod innan hösten, hade jag tänkt...
[Redigerat av delvor676 den 30 maj 2001]
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Finns väl två alternativ, antingen inrikta dig på den grafiska biten eller så webprogrammering, typ PHP eller ASP.. Eller varför inte båda?
Man behöver inte kunna all HTML och alla attribut för att kunna göra en snygg/funktionell/snabbladdad sida..
------------------
This would be sad if we didn't knew you were mentally unstable.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
undrar nu om detta är allt som finns att lära sig om html
Absolut inte! Men som casca säger: Man behöver inte kunna allt i huvudet. Ofta så lär man sig mer i takt med att man stöter på problem.
Det som jag upplever som den största utmaningen men HTML är att få sidorna att se likadant ut i olika webbläsare. ;)
Jag misstänker att IDG:s HTML-skola är ganska "Internet Explorer-anpassad". :(
------------------
/Tor
Gör ett hembesök
[Redigerat av Web-Tor den 30 maj 2001]
Ja, men jag gör, och många med mig, bara mina sidor till IE, än så länge. Jag ser det i stort sett som onödigt arbete att göra till fler webläsare när man inte vänder sig till fler än de som råkar snubbla in på sidan, vilket jag inte gör än. Sedan när jag blivit en lite mera avancerad kodare, kommer jag väl att koda så att det ser bra ut i de flesta läsarna, om inte alla. :)
------------------
WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Jaha. Då är det som sagt bara att välja då. ASP eller PHP. Eller kanke båda delarna... :)
------------------
"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton."
Popular Mechanics, 1949
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Hmm.. Dålig formulering, jag menade att man kanske skulle sikta in sig på att utveckla sin grafiska talang OCH webprogrammering.. ;)
------------------
This would be sad if we didn't knew you were mentally unstable.
Men om man hoppar över till PHP/ASP, missar man då inte en hel del på vägen. Borde man inte gå via CSS, DHTML och Javascript, eller är detta onödigt? :q
------------------
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Borde man inte gå via CSS, DHTML och Javascript, eller är detta onödigt?
JA! Det är helt onödigt! <- Ironi ;)
Självklart kan det vara bra att kunna lite DHTML och Javascript. Det beror ju helt och hållet på vad man skall göra. :)
------------------
/Tor
Gör ett hembesök
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Se till att du kan saker som tabeller och formulär i HTML, det har du stor nytta av.
Sedan skulle jag avancera till CSS, eftersom det underlättar ditt fixande med HTML mycket.
Det är grunden!
Sedan får du börja fundera själv på vad du vill syssla med, antingen design eller programmering, eller kanske båda?
------------------
Mina knäskålar klapprar fortfarande efter Kent-Mustafas trummsolo!
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Olof!
Tycker du hoppar på ASP med engång! :e
jag hade inte mkt kunskap inom html när jag började (kanske märks i vissa lägen?) men det har gott bra ändå! Man lär sig som sagt medans man stöter på problem.
Du Olof, sa ju att du kunde tabeller och forumlär... eller? :e
Starta ASP så vi kan snacka ASP i skolan också... (det lilla som är kvar) :e
Dra Vides kurs!
------------------
grodan -besök den nu!!!
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Följ inte crisse6's tips!
Det är bättre att du lär dig grunderna och arbetar uppåt, annars blir allt en enda röra....
------------------
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Lär dig CSS!
Då kommer du att lättar kunna bygga dina XML-sidor.
Sedan kan du ju skutta upp några snäpp till ASP.NET eller Java.
Sedan får du jobb och tjänar en massa pengar... :e
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg oelbal >> varför skulle det kunna bli en ända röra? Olof kan nog i motsats till dig hantera fler saker samtidigt!
När man använder editorer till html så behöver du inte kunna allt i huvet = då kan man hålla på lite lätt med asp också! ;)
------------------
grodan -besök den nu!!!
Att kunna grunderna i HTML bra är nog ganska bra om man ska ge sig på något serverside-språk som t.ex. ASP, PHP eller liknande.
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg håller med dig erik, men asp har ju egentligen inte ofta med sig html grejer... så jag menar du behöver inte vara ngn html-guru för att klara asp...
------------------
grodan -besök den nu!!!
Lungna nu gubbar! :e
Jag har redan följt era råd från ovan och börjat läsa om CSS!
------------------
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg
håller med dig erik, men asp har ju egentligen inte ofta med sig html grejer... så jag menar du behöver inte vara ngn html-guru för att klara asp...
Eftersom man med ASP ofta skapar HTML så är det självklart att man skall skriva ut korrekt HTML, och det är betydligt svårare om man inte har bra kunskaper i HTML eftersom man måste föreställa sig hur koden kommer att genereras...
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg oelbal >> varför skulle det kunna bli en ända röra? Olof kan nog i motsats till dig hantera fler saker samtidigt!
Klyftigt med personangrepp, speciellt på människor man aldrig träffat....
Förresten, varför håller du med Erik men inte mig när vi säger samma sak?
Eftersom delvor676 precis avslutat en HTML-kurs så antar jag att han är relativt ny på området, och därför behöver en grund att bygga vidare på.
Att försöka sig på ASP, PHP eller JSP innan man kan HTML skapar bara problem. Hur bygger man en hemsida på bara ASP? Utan inverkan av HTML (eller Flash)? Det vill jag att du förklarar för mig!
Nej, studera då HTML och CSS först, det underlättar grymt mycket om man vill fortsätta med internet-programmering.
------------------
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Lär dig CSS! Då kommer du att lättar kunna bygga dina XML-sidor
Tänkte bara lägga till lite på Vides kloka ord: Då kommer du lättare kunna skapa flexibla, underbara och snygga statiska HTML-sidor :)
CSS är fantastisk, och det utvecklas hela tiden. När man känner sig hemma med HTML och CSS är det bara ta steget upp till webbprogrammering, XML och XSL.
Fantastiskt, kommer du säga när du har lärt dig CSS och använder det med XML! :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- They pretend to pay me, I pretend to work --
Tack för alla råd, jag uppskattar dom. Har som skrivet ovan redan följt era kloka ord och börjat läsa om CSS, rått tråkigt än så länge, men det släpper förhoppningsvis efter lite med tiden. :e
Sedan vill jag bara nämna att crisse6, min gode vän och kodarbundis, :) , har lagt upp en ny version av sin sida, Grodan, som iaf jag tycker är riktigt snygg, och bra.
Grodan v. 2.01
Tack för mig.
------------------